Beeld op spoor 2 wordt lichter wanneer op 3 een foto er onder wordt geplaatst

Plaats reactie
Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Beeld op spoor 2 wordt lichter wanneer op 3 een foto er onder wordt geplaatst

Bericht door Chris Karman » do 19 nov 2020, 22:19

Beste allen,

Allereerst, mag ik nog een vraag stellen over WP5? Ik probeer het gewoon ;-)

Ik heb nog series gemaakt in WP3. Deze hebben revisie nodig dus heb ik ze ingeladen in WP5 (sorry Jan, ik heb WP7 (nog?) niet ??). Het verschijnsel dat dan optreed is het volgende. Bij de eerste serie is er geen probleem, maar bij sommige volgende series gebeurt het volgende. Ik heb 3 beeldsporen, van boven naar beneden 1, 2en 3. Op 1 staat tekst. Op 2 staat een staande/portretstand foto. Ik wil de zwarte vlakken links en rechts van de foto opvullen door op 3 een beeldvullende foto te plaatsen. Het bijzondere is dan dat de foto op spoor 2 een stuk lichter wordt, de tekst op spoor 1 verandert niet; ra, ra hoe komt dat? Zoals geschreven, bij een andere serie gebeurt dit niet!!
Wat gaat er mis???
Bij voorbaat dank voor een oplossing.

Met vriendelijke groet,
Chris Karman

Die hoopt dat we spoedig weer bij elkaar kunnen komen en hoopt dat jullie allemaal gezond zijn (gebleven)!!

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Beeld op spoor 2 wordt lichter wanneer op 3 een foto er onder wordt geplaatst

Bericht door Cuno Wegman » vr 20 nov 2020, 09:17

Hallo Chris,

Wees gerust: ook over WP5 mogen nog vragen gesteld worden.

Mijn vermoedens voor de oorzaak van jouw probleem gaan naar de overvloeimodus. In de dia-tijd was er alleen "additief overvloeien": het beeld van de dia's werd door de projectie bij elkaar opgeteld.
Met de opkomst van de digitale projectie kwam daar de "alpha-overvloei" bij, het overvloeien door de dekking/doorzichtigheid te veranderen.
In WP3 werd de keuze tussen beide varianten per beeldspoor gemaakt (plusje of alpha-teken in de kop van het beeldspoor). In WP5 moet die keuze per afbeelding apart gemaakt worden.

Als een WP3-project additieve beeldsporen bevat, wordt dat normaliter gemeld bij het importeren in WP5, met de vraag of je de objecten wilt converteren. In dat geval krijgen alle afbeeldingen die op een additief beeldspoor staan, het kenmerk "additief gebruiken".
Bovendien is dit te zien in de kop van het beeldspoor: daar staat links onder de indicatie [+] om aan te geven dat dit een additief beeldspoor is geweest.
Zolang zo'n plaatje het "onderste" plaatje in een serie is, merk je daar niets van. Maar zodra er een ander plaatje onder zit, heeft dit gevolgen voor de manier waarop de beelden worden samengevoegd: de lichte delen van de foto's worden bij elkaar opgeteld.

In- en uitschakelen van deze additief-instelling moet per afbeelding gebeuren:
- selecteer de afbeelding (zodat de balk onder de afbeelding geel wordt, en links in het scherm de eigenschappenlijst verschijnt)
- klik in de eigenschappenlijst op het tabblad Afbeelding
- klik op het plusje voor Speciale instellingen
- verwijder het vinkje bij Additieve compositie
In de helptekst is dit via de Index te vinden onder "Additives Compositing" en "Alpha steuern".
AVé,
Cuno

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Beeld op spoor 2 wordt lichter wanneer op 3 een foto er onder wordt geplaatst

Bericht door Chris Karman » za 21 nov 2020, 15:04

Hallo Cuno,

Dank voor je uiterst snelle en steeds weer complete antwoord; ik heb weer plezier van je!!!!

M.vr.gr.
Chris Karman

Plaats reactie