Chroma Key

Plaats reactie
Piet Huijgens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 21:27

Chroma Key

Bericht door Piet Huijgens » za 16 jan 2021, 15:31

Goedendag

Ben aan het stoeien met video met groen doek voor chroma key .
Er zal denk hier of daar iets verkeerd staan want het lukt mij niet
om het groene doek onzichtbaar te maken.
Kan hiervan niets vinden in de instructies video's en ook niet op dit forum.
Alles via voorbeeld van de Duitse help tekst ingevuld maar geen resultaat.
Heb Pro versie Wings 6 dus moet dit mogelijk zijn.

groet

Piet Huijgens

Piet Huijgens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 21:27

Re: Chroma Key

Bericht door Piet Huijgens » za 16 jan 2021, 16:02

goedendag


Inmiddels gelukt maar voor mij niet duidelijk waarom dit zo werkt.
Heb in effect 1 chroma key met pipet kleur genomen van groen wat in beeld komt.
Door deze met het schuifje donkerder te maken tot heel donkergroen verdween de groene achtergrond uit het beeld en bleef alleen de persoon in beeld en werd het groen doorzichtig.
Dus na lang proberen toch eindelijk gelukt en het houdt je bezig in deze Coronatijd.
Heb wel gebruik gemaakt van een origineel groen key doek.

Groet

Piet Huijgens

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Chroma Key

Bericht door Cuno Wegman » za 16 jan 2021, 16:35

Hallo Piet,

Als gevolg van jouw vraag was ik even aan het experimenteren gegaan.
Het lijkt er op dat de kleurvoorstelling van het groen in de video en het groen zoals het lijkt in de effect-instellingen niet op dezelfde manier wordt berekend of weergegeven.
Alleen na gebruik van de pipet was bij mij de groene achtergrond weg te krijgen.
In de video was dit zeer helder groen (testvideo voor chromakey van internet gedownload), maar bij de effect-instellingen is het een zeer mat donker groen (gecombineerd met een range van 43).

Ik vermoedde door een verschil in hoe de kleuren in foto's en video's worden opgeslagen.
Maar met een vergelijkingstest met een foto was het kleurverschil vergelijkbaar.

Nog wel een (Engelstalige) site gevonden met tips voor het werken met chromakey.
AVé,
Cuno

Piet Huijgens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 21:27

Re: Chroma Key

Bericht door Piet Huijgens » za 16 jan 2021, 19:00

Dag Cuno

Ik zie dat je tot dezelfde conclusie komt en ben er zelf achter gekomen door steeds maar iets te proberen.
Neemt niet weg dat deze werking nergens staat vermeld niet in de helpfile van Wings of op geen enkel forum van Wings.
Chrome key wordt waarschijnlijk nauwelijks toegepast in Wings met video.

Groet

Piet Huijgens

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Chroma Key

Bericht door Hans Tieben » ma 18 jan 2021, 13:10

Ik heb enige tijd geleden een experiment gedaan met chromakey met een videobestand opgenomen van tv. Dit was een videoclip van een zanger met egaalblauwe achtergrond. Door met pipet op die kleur in het previewvenster te klikken en daarna wat met de softnessinstelling te vogelen kon ik dit filter succesvol gebruiken.

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Chroma Key

Bericht door Hans Tieben » ma 18 jan 2021, 14:25

Overigens heb ik chromakey ook succesvol gebruikt in een productie. Ik had een filmpje gedownload van pixabay met groene achtergrond, een filmpje van een ontploffing met veel zwarte rook. Had alleen de ontploffing en de rook nodig. Dus met chromakey de groene achtergrond weggefilterd. Ik heb daarbij geen problemen met kleurverschillen zoals in deze case omschreven. Maar ik gebruik dan ook standaard het pipet.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Chroma Key

Bericht door Cuno Wegman » ma 18 jan 2021, 19:29

Hallo Hans, Piet,

Het selecteren van de chroma-kleur met behulp van het pipet is ook de methode die in de helptekst wordt geadviseerd. Maar de geselecteerde kleur wordt daarna niet goed in de kleurdialoog en bij de eigenschappen van het effect getoond.
Dat maakt het moeilijker om te zien welke kleur daadwerkelijk als filter wordt gebruikt. Zeker als je dit creatief inzet om iets anders te bereiken dan de "standaard" chromakey.
AVé,
Cuno

Plaats reactie