Foto s in W5

Plaats reactie
klaas hulshof
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 11:22

Foto s in W5

Bericht door klaas hulshof » vr 19 feb 2021, 12:40

Hoi Hoe kan ik in W5 vierkante foto s allemaal exact even groot maken Ik heb een serie gemaakt over Aap-Noot- Mies......enz
Nu heb ik alle plaatjes op de maat van de muziek koud tegen elkaar aan gezet Het lijkt op mijn 100cm monitor "'goed''
Maar het zijn hele oude plaatjes die ik moest uitsnijden Dus achteraf blijkt dat de plaatjes niet exact even groot zijn
Als ik de serie op een groot scherm afdraai dan kijk ik tussen de plaatjes door en dat wil ik dus niet
Ik ben al door enkele clubleden geholpen maar ik kom daar dus niet uit
Groet Klaas Hulshof

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Foto s in W5

Bericht door Cuno Wegman » vr 19 feb 2021, 16:58

Hallo Klaas,

Het gewenste resultaat is, zoals wel varker, op meerdere manieren te bereiken.

Eén mogelijkheid loopt geheel buiten Wings Platinum om: maak met een beeldbewerkingsprogramma alle afbeeldingen even groot. Dan kun je binnen Wings Platinum alle afbeeldingen dezelfde zoom-factor geven en ze keurig tegen elkaar aan zettten.
Het enige risico dat hierbij bestaat: zoomen in WP doe je in procenten, niet in pixels. Dus bij meerdere afbeeldingen naast elkaar kan er dan, door afronden, een pixel overlap of een pixel ruimte ontstaan.

Een andere mogelijkheid sluit het ontstaan van tussenruimtes geheel uit: maak gebruik van beeldvelden.
Die maak je in de Mediapool, onderdeel Schermen:
  • selecteer het Screen dat je gebruikt;
  • klik met de rechter muisknop in het lege deel van de Mediapool;
  • kies "Beeldvelden toevoegen..." als je in één keer meerdere beeldvelden in een matrix-structuur wilt toevoegen;
  • of kies "Beeldveld toevoegen" als je de beeldvelden één-voor-één wilt toevoegen en eigen grootte en positie wilt geven.
Om later de afbeeldingen zo makkelijk mogelijk geheel vullend in de beeldvelden te kunnen zetten, zijn enkele voorbereidende stappen nodig:
  • zorg er voor dat bij de beeldvelden de eigenschap "Beeldveld uitvullen" aan staat. (bij het maken van de matrix kun je dat gelijk voor alle matrixbeeldvelden opgeven, bij de afzonderlijk toegevoegde beeldvelden moet het via de Eigenschappen-dialoog van elk beeldveld afzonderlijk);
    (dit zorgt er voor dat nieuwe afbeeldingen automatisch zover ingezoomd worden, dat het hele beeldveld gevuld wordt);
  • activeer de beeldveldclipping voor nieuwe afbeeldingen via
    - Extra - Opties - Projectopties - Afbeeldingen - Instellingen voor nieuwe objecten;
    - selecteer "Beeldveldclipping inschakelen" ;
    - selecteer "Clipgebied fixeren";
    (dit zorgt er voor dat er geen pixels van de ingezoomde afbeeldingen buiten het beeldveld zichtbaar zijn).
Een hele andere manier, maar dan ga ik op de stoel van de creatieve vormgever van jouw serie zitten, is: leg een afbeelding over alle andere plaatjes heen, waarin een raster van openingen is gemaakt Dit raster (vergelijkbaar met de loodstrips in een glas-in-loodraam) zorgt er voor dat alle afbeeldingen even groot getoond worden en er geen ruimte tussen de afbeeldingen zichtbaar is.

Hopelijk kun je met bovenstaande uitleg tot een bruikbaar resultaat komen. Als dat niet lukt, zie ik hier wel een vervolgvraag verschijnen ;)
AVé,
Cuno

Plaats reactie