schokkerig videobeeld NA export naar mp4

Plaats reactie
Fred van WIjk
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 sep 2019, 11:11

schokkerig videobeeld NA export naar mp4

Bericht door Fred van WIjk » zo 14 mar 2021, 15:20

Goedendag,
Ik ben bezig met een project waarin veel videobestanden worden gebruikt, allemaal in HD-resolutie met bps van ongeveer 20.000 - 25.000. De show duurt 7 minuten en speelt goed af in Wings 7. Er staan nauwelijks performance-markeringen in de lijn onder de afspeeltijd. Wanneer ik echter de show exporteer naar een video-bestand (wat ik wel vaker doe met afgeronde shows) volgens de preset H264 1080p Full HD (MP4, 30 fps, 25.000 kbp), en dat afspeel (van usb in een bluray-speler, maar ook op de pc) is er telkens op dezelfde plek ( op 1:51) een schokkerig videobeeld. Ook als ik een deel van de show exporteer blijft het schokkerig op die plek. Terwijl vaak het advies bij afspeelproblemen is, om een deel van de show als videobestand te exporteren en in te voegen.
Ik heb gecontroleerd of er 60 seconden na die 1:51 iets zwaars wordt geladen; dat is niet het geval. Ik heb ook alle beeld- en video-objecten vanaf de 2 minuten-markering uit het project verwijderd. Probleem na export blijft.
Ik heb zelfs de drie videobestanden (waarvan de middelste even schokt na export) in DaVinci Resolve gemixed tot een nieuw videobestand van 42 sec, 129 Mb. Dat heb ik in de show gebruikt i.p.v de originele video's. Probleem na export blijft.
Nu heb ik zelfs dat ene bestandje in een nieuw Wings-project geladen, verder geen andere mediabestanden, er niks aan bewerkt en alleen geëxporteerd naar MP4, 30 fps, 25.000 kbps. De grootte is na export ook 129 Mb. Nu speelt het over de gehele duur schokkerig af, zowel op de pc als in een bluray-player.
Zoals je ziet, ik probeer van alles en het probleem wordt niet opgelost.
Hoe krijg ik de volledige show in een schokloos videobestand?

met vriendelijke groeten,
Fred van Wijk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: schokkerig videobeeld NA export naar mp4

Bericht door Cuno Wegman » zo 14 mar 2021, 21:11

Hallo Fred,
Fred van WIjk schreef:
zo 14 mar 2021, 15:20
Terwijl vaak het advies bij afspeelproblemen is, om een deel van de show als videobestand te exporteren en in te voegen.
Dat advies geldt vooral (of: alleen) voor problemen met weergave direct vanuit de tijdlijn. Want dan moet de computer live alle beelden genereren en combineren. Dat geldt ook voor het "60 seconden voordat een video moet beginnen".
Tijdens het exporteren van een video is er geen tijdsdruk, en zullen alle beelden (frames) stuk voor stuk berekend worden.

Recentelijk was er een vergelijkbaar probleem gemeld in het Duitse forum. Daar kwam toen als conclusie dat de Intel QuickSync-codec in sommig processoren niet goed functineert en bij sommige beeldberekeningen verkeerde resultaten geeft.
Als dat ook bij jou de oorzaak is, dan is de oplossing eenvoudig: selecteer een andere codec (bij voorkeur een hardware-codec als de aanwezige grafische kaart dat ondersteunt, dus nVidia of AMD; Wings toont wat op jouw computer beschikbaar is).

Een heel andere oorzaak zou kunnen zijn: een verschil in beeldfrequentie tussen het originele videobestand en de berekende uitvoer-video.
In de meeste gevallen werkt de computer (en dus Wings) vanuit de tijdlijn met een beeldfrequentie van 60 b/s. Om bijvoorbeeld een video met bioscoopfrequentie (24 b/s) om te rekenen naar 60, kunnen relatief veel tussenstappen gemaakt worden. Maar bij omrekenen naar 30 b/s is daar veel minder ruimte voor. Dat kan tot schokkende bewegingen leiden. Afhankelijk van het soort bronmateriaal kan dan de afspeelsnelheid verhoogd worden (video samendrukken, pitch). De andere kant op, van 50 of 60 b/s naar 30 b/s zullen er beelden tussenuit vallen. Bij bewegingen kan ook dat schokkering overkomen.

Maar er is nog een andere mogelijke oorzaak: de bitrate. Zeker als de beelden veel details bevatten, kan een bitrate van 25000 te laag zijn om het hele beeld in één keer (in detail) te berekenen. Dan volgt de rest van de details pas in een later frame. En dat kan optisch een schokkerig effect veroorzaken.
Tijdens de bijeenkomsten van de Stumpfl Gebruikersgroep geven we voor full-HD als richtwaarde:
- bij constante bitrate: 50.000
- bij variabele bitrate: minimaal 40.000, maximaal 60.000 of hoger

Als met deze oorzaken de problemen niet opgeloste kunnen worden, dan mag je mij het originele videobestand (en het berekende schokkerige resultaat) toesturen. Dan zal ik de inhoud en technische eigenschappen daarvan analyseren.
AVé,
Cuno

Fred van WIjk
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 sep 2019, 11:11

Re: schokkerig videobeeld NA export naar mp4

Bericht door Fred van WIjk » ma 15 mar 2021, 19:03

Beste Cuno,

Bedankt voor je reactie en tips. De betreffende video die na export schokt heeft een bps van 29,97 en een bitrate van 40.000 kbps.
Een combinatie van je adviezen heeft het probleem grotendeels verholpen:
In de exportinstellingen
-de AMD-codec gebruiken i.p.v. de Intel QuickSync
-60 fps
-60.000 kbps.

Ik was niet op de hoogte van een eventueel probleem in de Intel-codec. Die heb ik steevast gebruikt, terwijl ik bronbestanden en exportinstellingen bleef aanpassen met de bedoeling: maak de output kleiner zodat de hardware minder moeite heeft met afspelen. Juist het tegenovergestelde blijkt de oplossing, naast een goede codec.
Het viel me wel op dat in de detailgegevens van sommige mp4-bestande de bitrate toch op ongeveer 18.000 staat.

Wat zijn overigens de aanbevolen exportinstellingen voor 4K-video's?

Hartelijk dank voor de snelle hulp.

met vriendelijke groet,
Fred

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: schokkerig videobeeld NA export naar mp4

Bericht door Cuno Wegman » vr 19 mar 2021, 14:30

Hallo Fred,

Ik weet ook niet of de Intel-codec altijd fouten maakt, of alleen in bepaalde beeldtechnische situaties.

Bij gebruik van variabele bitrate, gebruikt de codec niet meer van de bitrate dan nodig is, uitgaande van de opgegeven richt- en grenswaarden. Bij een stilstaand beeld is een heel lage bitrate voldoende. Bij overvloeiïngen en beweging in detailrijke beelden, is een hogere bitrate nodig.

En uteraard bestaat nog steeds de mogelijkheid dat de feitelijke oorzaak in het oorspronkelijke videobestand zit, maar dat fout zich niet in alle situaties even duidelijk zichtbaar is.
Om dat (theoretisch) helemaal uit te sluiten is er een omwegroute mogelijk:
- zet de video onveranderd in de tijdlijn
- exporteer (het deel van de tijdlijn met de video) als beeldsequentie (met het aantal beelden/s van de video zelf voor zuivere uitvoer, met het gewenste aantal b/s als je wilt zien of hier mogelijk al problemen onstaan)
- importeer deze beeldsequentie in de serie. In de achtergrond wordt dit door Wings dan als een video behandeld.
Let op: hierbij wordt wel zeer veel schijfruimte gebruikt: bij full-HD meer dan 11 GB per minuut (bij 30 b/s). Dus meer geschikt voor echte probleemgevallen dan voor algemeen gebruik.

De gedachtengang "maak de output kleiner zodat de hardware minder moeite heeft met afspelen" is een bekende valkuil: meer compressie vereist minder schijfruimte, maar meer rekenkracht bij het comprimeren én bij het uitpakken.
Bij dezelfde beeldkwaliteit comprimeert H.265 meer dan H.264, maar vereist vooral bij het maken, maar ook bij het weergeven meer rekenkracht.
Het bestand kleiner maken door de bitrate te verlagen is eigenlijk vooral het verlagen van de beeldkwaliteit.

We hebben binnen de TC van de SGG nog weinig vragen gehad over 4K-video en de instellingen daarvoor. Ik heb even rondgekeken naar diverse bronnen, en kom dan waarden tegen van 50.000 kb/s tot over de 300.000 kb/s (de hogere waarden vooral bij codecs die minder of niet comprimeren, zoals ProRes.

Het algemene advies blijft altijd: kijk zelf naar de resultaten en jouw eigen tevredenheid. En houd ook in het achterhoofd dat een videobestand op het ene apparaat mooi en probleemloos weergegeven kan worden, terwijl een ander apparaat het niet kan weergeven of vreemde resultaten geeft.
AVé,
Cuno

Fred van WIjk
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 30 sep 2019, 11:11

Re: schokkerig videobeeld NA export naar mp4

Bericht door Fred van WIjk » ma 22 mar 2021, 19:43

Bedankt. Na veel testen ben ik uitgekomen op de volgende instellingen voor het produceren van een videobestand om af te spelen vanaf usb in een UHD-BD-speler (Sony UBP-X700): (hopelijk scheelt dit anderen uren testwerk). Met deze instellingen speelt het ook goed af op de pc met de MPC-HC64-player.
HD: MP4, AMD video-codec, AAC audio-codec, 1920 x 1080, 60 beelden/sec, constante bitrate 60000 kbps, audio-bitrate 320kbps.
4K/UHD: MP4, Cisco OpenH264 video-codec, 3840 x 2160, 60 beelden/sec, bitrate 96000, audio-bitrate 320kbps.

groet,
Fred van Wijk

Plaats reactie