gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Adri Snijders » di 04 feb 2014, 09:13

Beste mensen,

Ik wil een EXE maken voor donderdag voor de AV werkgroep NHN. Aan het einde van dat proces krijg ik de melding: het lettertype Bauhouse 93 kan niet opgeslagen worden. Het lettertype heb ik gemaakt in de titelgenerator. Als ik hierop toch een OK geef, krijg ik de melding: er is een fout opgetreden tijdens het maken van de EXE-presentatie. Wie weet goede raad. Een praktische snelle oplossing is misschien "gebruik een ander lettertype", maar liever niet. Met een - willekeurig- ander lettertype wordt de EXE wel aangemaakt!

Het lettertype Bauhouse 93 zit wel in het font van Windows.

Adri

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Adri Snijders » do 06 feb 2014, 12:35

Beste mensen,

Helaas is het probleem met het gebruik van een bepaald lettertype (Bauhouse 93), gemaakt in de titelgenerator, nog niet opgelost. Bij het maken van een EXE krijg ik een foutmelding welke verwijst naar het gebruik van deze letter. Verschillende willekeurige andere letters worden bij het maken van een EXE wel geaccepteerd. Ik heb dit verschijnsel maar geaccepteerd en een (bijna) gelijkwaardige letter gevonden. Misschien wil een forumlid het gebruik van deze letter eens checken om uit te sluiten (of juist aan te tonen) dat deze foutmelding alleen bij mijn computer verschijnt.

Overigens ben ik tevreden met het andere lettertype dus dit onderwerp kan ook gesloten worden.

Adri

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Remy Van Looveren » vr 07 feb 2014, 12:44

Dag Adri,
Vermoedelijk weliswaar te laat voor dit project, maar mogelijk 'om mee te nemen' voor de toekomst én voor de collegae-Wings-gebruikers.
Ik heb jouw probleem met het lettertype kunnen reproduceren. De .exe wordt inderdaad niet aangemaakt als je het beeldje gewoon als 'tekst'-beeldje in je tijdlijn behoudt.
Wanneer je de nieuwe functie van WP5 gebruikt waardoor het mogelijk is een tekstfragment te exporteren als beeldje, wordt het wel perfect ingeladen én opgeslagen in de .exe !

Als je tekst volledig in orde is : juiste schrijfwijze, juiste lettertype, juiste kleuren, schaduwen, effecten, ... en afgesloten met onze schitterende teksteditor, klik je opnieuw met de rechtermuisknop op het tekstobject in het afbeeldingenspoor. In het submenu zoek je dan naar 'Speciale functies' en klik dit aan. Dan kies je voor 'als afbeelding exporteren'. Doorloop dit menu en kies een bestandsformaat (en nog enkele andere parameters), geef een locatie en een naam op en vink eventueel aan : 'Originele objecten door afbeeldingen vervangen'. Klik op OK en in je tijdlijn wordt het tekstplaatje een gewone afbeelding (met heel wat minder belasting voor je computer). Je tekst blijft zichtbaar op een 'geblokte' (=doorschijnende) achtergrond. Ook alle door jou voorziene effecten blijven aanwezig.
Klap op de (jouw ?) vuurpijl: je kan nu perfect een .exe maken met het juiste font !

Hartelijke groeten en veel plezier.

Remy

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Adri Snijders » vr 07 feb 2014, 13:18

Remy,

Ik ga het toch nog even proberen, deze AV gaat ook naar de NVG wedstrijd in Barneveld en nu met het gewenste lettertype. Dank je wel voor de heldere uitleg!

Adri

Fons Schouten
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 20:00

Re: gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Fons Schouten » za 15 feb 2014, 02:33

Beste Remy,

Ik laat op een plaatje twee teksten met verschillende lettergrote via een alpha wipe achter elkaar inlopen. Dus gebruik ik daarvoor twee tekstsporen. Zoals je al eerder schreef doet dat – ook bij mij – een behoorlijke aanslag op de grafische kaart, ondanks de 4 Gb geheugen die er op zit. De GPU klok draait dan van ongeveer 300 Mhz naar ver boven de 800 Mhz.
Dus heb ik - als de teksten op hun plaats staan - de tekstsporen geheel volgens jou beschrijving omgezet naar een gewoon plaatje. Dat gaat goed. Maar ......... Zoals je schrijft zou deze op een “geblokte” (= doorschijnende) achtergrond moeten komen. Helaas verschijnt de tekst bij mij op een zwarte – niet doorschijnende beeldvullende – achtergrond, waardoor mijn achtergrondplaatje niet meer te zien is. Klopt dat, of doe ik iets fout ?
Ik werk met WP 5 Pro.

Met vriendelijke groet
Fons Schouten

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Cuno Wegman » za 15 feb 2014, 10:35

Hallo Fons,

Een transparante achtergrond onstaat alleen als bij de instellingen kiest voor:
Beeldformaat TIFF - LZW-TIFF (standaard)
Kleurdiepte: 32 bits/pixel

Bij alle andere beeldformaten wordt transparantie niet ondersteund. Hetzij door het bestandsformaat zelf (jpg), hetzij door WP zelf (psd).
AVé,
Cuno

Fons Schouten
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 20:00

Re: gebruik titel generator geeft fout bij EXE

Bericht door Fons Schouten » za 15 feb 2014, 15:03

Hallo Guno,

Het werkt !
Ik had de wel gekozen voor omzetten naar TIFF, maar met een kleurdiepte van 24 bits, en dat werkt inderdaad niet. Met een kleurdiepte van 32 bits wel.

Hartelijk dank voor je reactie

Groetjes Fons

Plaats reactie