geen geluid

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

geen geluid

Bericht door Adri Snijders » vr 09 jul 2021, 13:07

Goede zomer middag,

Ik heb geen geluid als ik bestaande AV's afdraai en ook geen geluid als ik in een nieuwe AV een sampel in de tijdslijn zet.
De grafische weergave van het geluid zie ik wel in de tijdslijn en ook in de audio volume beweegt die geluidsbalk.

Als ik een youtube muziekje afdraai hoor ik wel het te verwachten geluid (via de versterker) uit de boxen komen.

Ik de aansluiting computer versterker en boxen is niets veranderd.

Staar er ergens een vinkje verkeerd, of wat moet ik anders doen dan hiervan ongeduldig worden.

Groet,

Adri

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: geen geluid

Bericht door Adri Snijders » vr 09 jul 2021, 13:42

... en toen deed hij het weer, het genoegen is geheel aan mijn zijde.

Adri

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: geen geluid

Bericht door Adri Snijders » za 10 jul 2021, 12:25

Beste mensen,

De toelichting op het verdwenen geluid.

Muziek van Youtube en Deezer speel ik af (stream ik) vanuit de computer via een USB kabel naar een DAC (dacmagic 100 van cambridge audio) en die geeft het door naar de versterker. Dat geeft een aanmerkelijk beter resultaat, prettigere geluidsbeleving. Beter dan om het direct vanaf de geluidskaart naar de versterker te uit te sturen.

Maar dat is kennelijk met wing platium 5 dus anders. Als ik een draadje vanuit (in dit geval vanuit de oortelefoon) in de versterker plug heb ik gewoon geluid.

Daar zal ongetwijfeld een oorzaak voor zijn die ik op dit moment niet begrijp.

Groet en nog een mooie dag,

Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: geen geluid

Bericht door Cuno Wegman » za 10 jul 2021, 19:15

Hallo Adri,

Binnen Wings Platinum 5 kun je onder Extra - Opties - Globale opties - Geluidskaarten WDM (of ASIO) selecteren welke geluidskaart door Wings gebruikt moet worden.

De inhoud, en volgorde, van deze keuzelijst kan veranderen. BIjvoorbeeld door het loshalen en/of (opnieuw) aansluiten van een monitor, beamer of externe (USB-)geluidskaart. Dat komt door de manier waarop Windows intern met geluidskaarten om gaat.

Meestal vindt Wings (eventueel na opnieuw starten) de gekozen kaart weer terug. Maar soms moet je zelf via deze optie opnieuw de juiste keuze maken.

Het kan zelfs voorkomen dat een geluidskaart uit deze lijst verdwijnt, omdat een ander programma die geluidskaart exclusief voor "eigen gebruik" heeft gereserveerd. Na afsluiten van dat programma kan de geluidskaart dan weer beschikbaar komen voor Wings.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: geen geluid

Bericht door Adri Snijders » ma 12 jul 2021, 09:13

Cuno,

Wat niet lukte om alleen WP opnieuw op te starten lukte vandaag wel na het opstarten van de computer, Het geluidssignaal loopt weer via de USB door de DAC naar de versterker. Om alle twijfel uit te sluiten heb ik de draad uit de 'ear" getrokken.
De weergave stststsotterddede wel even en is nu weer perfect.
Adri

Plaats reactie