is omzetten van MP3 naar WAV zinvol

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

is omzetten van MP3 naar WAV zinvol

Bericht door Adri Snijders » wo 12 feb 2014, 09:36

Hallo allen,

Uit de 'post' van Bert Siebring van 4 februari lees ik dat een MP3 (in dit geval van internet) omgezet kan worden naar een WAV. Hier bedoeld om een bepaald probleem op te lossen.

Mijn vraag is echter is het ook zinvol om een MP3 om te zetten naar WAV om een betere geluidskwaliteit te verkrijgen. Ik denk het overigens niet (wat een MP3 weggegooid heeft komt niet meer terug). De gebruikte MP3 heb ik ook van het internet geplukt. Een échte audiofile ben ik niet echter, zo nu en dan erger ik mij aan de geluidskwaliteit van die MP3tjes. En als het zinvol is moet ik dat dan sampletje voor sampletje doen of kan alles tegelijk, en hoe dan!

Waarschijnlijk vergroot ik alleen maar de muziekbestanden en heeft het nauwelijks hoorbaar resultaat. Ik hoor wel iets maar dat kan ook de wens van de gedachte zijn.

Adri
Laatst gewijzigd door Adri Snijders op do 13 feb 2014, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: is omzetten van MP3 naar WAW zinvol

Bericht door Jan Roeleveld » wo 12 feb 2014, 15:13

Adri,

MP3, MP3 en MP3 is drie. Er zijn MP3-tjes met een hele hoge bitrate, bijvoorbeeld 320 kb/s die uitstekend klinken, er zijn er van 128 kb/s (die maakte Wings al aan in het diatijdperk toen we het geluid op een CF-card wegschreven) die goed klinken en je hebt MP3-tjes met een lage bitrate van soms slechts 24 kb/s en die klinken niet best, ofschoon ze voor een opgenomen telefoongesprek voldoen...
Je moet sampletje voor sampletje doen want als je ze allemaal tegelijk doet in Wings Platinum komt er 1 bestand voor terug. Buiten Wings Platinum om zijn er misschien wel converteerprogramma's die een bulk van MP3's kunnen omzetten in wav's. Eventjes 'googelen' misschien.
En inderdaad, kwaliteitswinst levert het niet op. Een MP3 met 24kb/s wordt niet ineens bijzonder fraai als je er een wav van maakt.
Succes..!

Groeten,

Jan

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: is omzetten van MP3 naar WAV zinvol

Bericht door Adri Snijders » do 13 feb 2014, 10:07

Juist Jan,

...wat ik stiekem vermoedde een MP3 krijgt geen WAV kwaliteit.

Dan ga ik maar eens wat aan de bekabeling doen zoals bijvoorbeeld het snoertje van de desktop naar de versterker en de dunne touwtjes naar de boxen. In de huiskamer situatie zitten daar wat meer audiofile kabels aan dan de kwantumhallen snoertjes op
mijn hobbykamer. In de huiskamer zit er ook nog een DAC tussen (maakt écht sprongen in de geluidskwaliteit) maar dat is in deze tijd misschien wat teveel van het goede.

Adri

Plaats reactie