navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Plaats reactie
Filip De Block
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 20:52

navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Filip De Block » vr 31 dec 2021, 12:31

Bij het aanvinken van zowel navigatiebalk als muisaanwijzer in de presentatie bij wings-presentatie maken in wings7 heb ik in de presentatie geen van beide. Navigatiebalk alleen of muisaanwijzer alleen lukt wel. Is dit een bug?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Cuno Wegman » vr 31 dec 2021, 13:02

Hallo Filip,

De enige plek in Wings waar deze twee opties samen voorkomen, is bij het maken van een exe-presentatie.

Ik heb het hier geprobeerd: als beide opties ingeschakeld zijn, werken ze ook allebei. (En afzondelijk ook.)
Ook voor de zekerheid nog even nagespeeld met de Starter-licentie (zou geen verschil met de Pro-licentie mogen zijn).
En ook dan zijn muisaanwijzer én naviagtiebalk beide gelijktijdig bruikbaar.

De enige (maar toch onwaarschijnlijke) oorzaak die ik zo kan bedenken is een foutje in het projectbestand.
Treedt dit probleem ook op als je een nieuw project maakt?
AVé,
Cuno

Filip De Block
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 20:52

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Filip De Block » vr 31 dec 2021, 13:53

Als ik uitvoer wings-presentatie aanklik heb ik toch linksonder de mogelijkheid om navigatiebalk toestaan en muisaanwijzer tonen aan te vinken. Ik zie deze ook bij exe-presentatie inderdaad. Heb je het getest bij exe of wings-presentatie.
Een foutje in het projectbestand zal ik eens checken met ander bestand.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Cuno Wegman » vr 31 dec 2021, 15:09

Hallo Filip,

De keuze voor Uitvoer - WIngs-presentatie wordt, voor zover ik weet, zodanig weinig gebruikt, dat het niet eens in mij opkwam om daar te kijken. Zelfls jouw - correct - benoeming daarvan in de oorspronkelijke vraag bracht mij niet naar dit onderdeel van Wings.

De meest gebruikelijke manier om een zelfstandige uitvoer uit Wings te maken zijn Video en Exe-presentatie.

De variant Wings-presentatie kan en mag uiteraard ook gebruikt worden, maar deze is gemaakt voor een speciaal doel: het weergeven van series waar gebruik gemaakt wordt van speaker-support-onderdelen zoals pauzes, ducking en/of triggers, waarbij dat niet gebeurt vanuit de Wings-omgeving zelf. Bijvoorbeeld voor speaker-support-presenaties die je niet zelf (als WIngs-gebruiker) presenteert.
Deze variant was door Stumpfl in het leven geroepen als opvolger voor de exe-presentaties die tot en met Wings 6 daarvoor gebruikt werden. Inhoudelijk is het een video-uitvoer plus de speaker-support-opdrachten (als markerspoor).
Door druk vanuit de gebruikers is in WIngs 7 ook de exe-presentatie weer opgenomen.
In al mijn jaren als festivaltechneut heb ik nog nooit een Wings-presentatie toegestuurd gekregen.

Maar terug naar jouw vraagstelling: ik heb het uiteraard nog even uitgeprobeerd. En mijn conclusie is dat het gebruik van de Voortgangsbalk keurig met de checkbox in- en uitgeschkeld kan worden.
De checkbox voor de Muisaanwijzer heeft bij mij geen enkel effect.
(Als de voortgangsbalk ingeschakeld is, en je roept deze op met de rechter muisknop, verschijnt de muisaanwijzer altijd, los van de keuze voor wel of geen muisaanwijzer.)

Dat is dus inderdaad een bug.

Ik kan niet aangeven of er een kans is dat deze bug verholpen zal gaan worden. Stumpfl is druk bezig met Wings X, waarbij ik verwacht dat deze volledig als opvolger van Wings 7 gepositoneerd zal worden (al bestaan nu de websites van Wings 7 en Wings X nog naast elkaar).

Neem in ieder geval even in overweging: welke vorm van uitvoer past het best bij jouw behoefte.
AVé,
Cuno

Filip De Block
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 20:52

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Filip De Block » vr 31 dec 2021, 19:52

Ooh, ja ik ben nieuw in wings maar probeer de mogelijkheden van het programma dus wel grondig te leren. Ik had inderdaad voor de presentatie-weergave gekozen omdat ik een kwis heb gemaakt met tekstvragen, geluidsfragmenten en filmpjes. Ik wil zo'n kwis presenteren met speaker-support natuurlijk en wil kunnen stoppen op pauzemarkers. (vandaar kwam ook mijn pauzemarkers vraag).
Als nog nooit niemand een Wings-presentatie naar je toegestuurd heeft moet ik dat misschien eens doen, haha!

Filip De Block
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 20:52

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Filip De Block » do 06 jan 2022, 23:17

De muisaanwijzer die altijd verschijnt is misschien nodig om terug te keren via aanklikken van de navigatiebalk. Ik vind in de online help geen enkele toets of toetsencombinatie om terug te keren naar vorige pauzemarker. Bij presentaties in powerpoint of zo heb ik toch vaak publieksvragen waardoor ik eens moet teruggaan om extra uitleg te geven. Het lijkt wel mogelijk met de wings-remote op smartphone maar op Iphone is het me nog niet gelukt om de link of qr-code te openen.
Ik weet ook niet of er een verschil in mogelijkheden is in speaker-support tussen de exe-file en wings-presentatie?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Cuno Wegman » vr 07 jan 2022, 12:06

Hallo Filip,

De beschrijving van de toetsen voor het navigeren in presentaties staat wel in de helptekst, maar alleen bij het onderdeel "exe-presentatie weergeven" (EXE-Präsentation wiedergeben). Deze zijn door de maker van de helpteksten over het hoofd gezien bij de tekst over de Wings-presentatie, maar zijn wel van toepassing.

Er kan met toetsen alleen genavigeerd worden naar positiemarkeringen, niet naar pauzemarkeringen. De toetscombinatie daarvoor is Ctrl + pijl (naar links of rechts). Na een herpositionering staat de presentatie automatisch in pauzestand en gaat weer verder na een druk op de spatiebalk.

Naar positiemarkeringen met een remote-index van 1 tot en met 9 kan rechtstreeks gesprongen worden met de cijfertoetsen 1 t/m 9.

Met Wings Remote is het wél mogelijk om te navigeren tussen pauzemarkeringen. Maar Wings Remote kan alleen gebruikt worden bij weergave vanuit de tijdlijn van Wings zelf. Dus niet bij WIngs-presentaties via de Wings Player of exe-presentaties.

Wings Remote is geen programma dat op een telefoon geïnstalleerd moet worden. Het is een html-pagina/webpagina die door Wings gegenereerd wordt en kan worden bediend met elk apparaaat in het netwerk waar op een internetbrowser op aanwezig is. Dus de iPhone zou geen probleem mogen opleveren (bij mij werkt het prima met android-telefoon, iPad en elke pc).
Ik gebruik eigenlijk nooit de QR-code, maar voer gewoon het IP-adres van de Wings-computer in, in de adresbalk van de browser. Voorwaarde is wel dat de Wings-computer en het bedien-apparaat in hetzelfde netwerk zitten en elkaar niet uitsluiten door firewall of andere programma's.

Er zit voor speaker-support dus geen verschil tussen de Wings-presentatie en de exe-presentatie. Maar wel tussen deze twee en de rechtstreekse weergave vanuit (de tijdlijn van) WIngs.
AVé,
Cuno

Filip De Block
Berichten: 14
Lid geworden op: za 06 nov 2021, 20:52

Re: navigatiebalk / muisaanwijzer in de presentatie

Bericht door Filip De Block » vr 07 jan 2022, 15:29

Dankjewel Cuno,

Het is mij nu allemaal veel duidelijker. Ik had uit de handleiding inderdaad niet door dat wings-remote enkel vanuit de tijdlijn kon gebruikt worden. Ik moet dus positiemarkers plaatsen op plaatsen waar ik wil naar kunnen terugkeren.
Ik ga al mijn nieuwe kennis zeker snel uitproberen. ;)

Plaats reactie