rand om beeldveld

Plaats reactie
Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

rand om beeldveld

Bericht door Ben van Veelen » vr 27 mei 2022, 21:05

Hallo Iedereen,
Ik zoek een manier om een (smalle) rand om een klein beeldveld te maken. Ik meen me te herinneren dat daar een eenvoudige manier voor was, maar kan dat niet meer terugvinden.
Ik werk met WP 4.25 pro en Windows 10. In een beeldveld van 1920 bij 1080 pixels wil ik een kleiner vierkant beeldveld maken met een rand eromheen. Dat kleinere beeldveld is geen probleem en met behulp van photoshop kan ik die rand ook wel fabriceren, maar dan krijg ik dat alleen beeld voor beeld voor elkaar. De consequentie is dan dat ik iedere foto die ik in het kleinere beeldveld vertoon eerst in PS moet aanpassen en dat kost me veel tijd.
Wie weet een methode die het beeldveld zelf betreft zodat ik het per beeldveld slechts één keer hoef te doen?
Bij voorbaat dank!
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: rand om beeldveld

Bericht door Cuno Wegman » za 28 mei 2022, 10:41

Hallo Ben,

Zoals wel vaker: er zijn meerdere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen.
Elke manier heeft zijn eigen voor- en nadelen of bijverschijnselen.

1. Kader door Wings laten maken
Wings kan zelf een kader zetten rondom een afbeelding. Dat doe je met de Effecten (Basiseffect - Frame).
Daarmee kun je ook eenvoudig de breedte en de kleur van het kader aanpassen.
Nadeel kan zijn dat je dit voor iedere afbeelding afzonderlijk moet instellen. Maar je kunt de instelling ook via het klembord kopiëren en dan plakken naar meerdere afbeelingen in één keer.
Deze methode werkt niet als er sprake is van beeldveldclipping en de afbeelding ingezoomd wordt (want dan valt de rand van de afbeelding buiten het beeldveld).

2. Zelf een kader maken en deze binnen het beeldveld zetten
Maak een afbeelding (in dezelfde beeldverhouding als het beeldveld).
Deze afbeelding moet bijna helemaal transparant/leeg zijn, met alleen de gewenste rand als gevulde pixels (als je de rand wit maakt, kun je deze later in Wings altijd nog een andere kleur geven (stuurspoor kleur)).
Voor deze afbeelding voeg je een extra beeldspoor toe (boven de andere beeldsporen voor dit beeldveld) en je zet daarin deze afbeelding. Met een tijdsduur die zo lang is als de gewenst tijd voor het kader.

3 Zelf een afbeelding als kader onder het beeldveld zetten.
Hiervoor kun je hetzij een (iets groter) extra beeldveld maken en daarin een effen (witte) afbeelding plaatsen, die dan aan alle kanten uitsteekt buiten het "hoofd"beeldvenster. Het beeldspoor voor dit beeldveld moet dan natuurlijk onder de beeldsporen van het eigenlijke beeldveld liggen. Dan liggen alle afbeelingen van het beeldveld met de afbeeldingen daar bovenop en is het uitstekende deel als kader zichtbaar.
Ook deze methode "kost" een extra beeldspoor, en een extra beelveld. Maar de prijs daarvan valt te overzien ;)

Hopelijk zit hier een bruikbare oplossing tussen.
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: rand om beeldveld

Bericht door Ben van Veelen » za 28 mei 2022, 20:33

Cuno, dank je voor de supersnelle reactie. Methode 2 had ik al in mijn gedachten, maar ik herinnerde mij methode 1 en kon die niet meer terugvinden. Wat mij geheel ontgaan was is jouw opmerking over beeldveldclipping en het gevolg daarvan voor een kader. M.a.w. mijn geheugen was niet meer adequaat en daardoor kwam ik er niet meer uit. Nogmaals dank, Ben
Ben van Veelen

Plaats reactie