wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Plaats reactie
gdvanharreveld
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 14:38

wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Bericht door gdvanharreveld » ma 19 sep 2022, 16:04

Ik heb twee versies van een serie, v20 en v21.
V20 bevat beelden, video en audio-bestanden en levert geen problemen.
V21 bevat t.o.v. v20 kleine wijzigingen: enkele psd bestanden vervangen door png bestanden en een extra videobestand.

Probleem 1: Als in na het opstarten van wings7 eerst v21 open, stopt wings7 direct zonder enige melding.
Als ik in wings7 eerst v20 open, deze sluit en daarna v21 open, kan ik wel werken aan v21. Op de tijdlijn is deze goed af te spelen.
Probleem2: van beide versies heb ik een exe-bestand gemaakt.
Exe v20 loopt zonder problemen. Exe v21 geeft heel even een zwart scherm en stopt dan, zonder enige vorm van melding.

Ik heb de laatste driverversie van mijn NVIDIA Geforce GTX1660 grafische kaart geinstalleerd.
Ik heb v21 ook geprobeerd waarbij de sporen van de wijzigingen t.o.v. v20 waren uitgezet.
Problemen blijven echter bestaan.

Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Bericht door Cuno Wegman » ma 19 sep 2022, 23:09

Hallo Gerrit,

Het lijkt er op dat tussen de versies 20 en 21 een fout in het showbestand is ontstaan. Als je niet te veel veranderde showbestanden hebt opgeslagen, zou een eerdere versie nog in de map met autosave staan.

Er zijn twee manieren waarop je nog zou kunnen proberen het defecte bestand te herstellen:
1 - het bestand van versie 21 opslaan als een nieuw bestand (Bestand - Opslaan als...)
2 - de inhoud van versie 21 importeren in een nieuw, leeg, bestand:
Bestand - Nieuw - leeg standaardproject of sjabloon
Bestand - Invoegen...
Selecteer nu versie 21 en daarvan de onderdelen die overgenomen moeten worden (waarschijnlijk alles)

En dan dit nieuwe bestand opslaan.
Hopelijk is daarmee dan het probleem verdwenen...
AVé,
Cuno

gdvanharreveld
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 14:38

Re: wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Bericht door gdvanharreveld » di 20 sep 2022, 16:18

Bedankt Cuno voor je snelle reactie!

Ik heb de twee opties die je suggereerde uitgeprobeerd, maar zonder resultaat.
Optie 1 leverde een bestand versie 21a, dat zich net zo gedroeg als v21.
Optie2 waarbij ik alles had aangevinkt leverde een bestand met gevulde mediapool maar een lege tijdlijn. Wellicht heb ik hierbij iets fout gedaan, maar ik zou niet weten wat.

Als extra informatie nog het volgende:
wings7 stopt pas op het moment dat ik het geopende project ga afspelen, dus pas na het indrukken van spatie.
De gemaakte exe stopt direct: geeft heel even een zwart scherm, hetgeen direct verdwijnt. Dat komt waarschijnlijk omdat ik de exe zelfstartend heb gemaakt bij het genereren ervan.
Ik heb al enkele maanden geleden soortgelijke verschijnselen bemerkt bij wings7, maar het toen geweten aan een fout van mezelf. De laatste week ben ik weer wat meer actief op AV-gebied en loop nu massief tegen dit wings7 probleem aan.
Ik heb verder de indruk dat dit probleem alleen optreedt als er video('s ) in de serie voorkomen. De video's die ik gebruik komen uit mijn fotocamera of smartfoon en hebben in vorige wings versies nooit een probleem opgeleverd.

Nog een mogelijke aanwijzing:
iets wat soms ook voorkomt, maar niet reproduceerbaar: wings7 laat zich soms niet afsluiten op de normale manier.
Ik moet dan de hulp van de windows task manager inroepen om wings7 af te sluiten.

Ik heb nog iets anders geprobeerd.
In wings6 een nieuwe serie gemaakt met alleen 4 video's en hun geluidstracks, dus een tamelijk simpele serie.
In wings 6 gaat alles goed, ook geen probleem met de geproduceerde exe.
Vervolgens deze zelfde serie geopend in wings7. Maar zodra ik dan op de spatiebalk druk is hij weg. Wings7 vertoont hier hetzelfde verschijnsel als in mijn voornoemde v21.

Tenslotte heb ik wings7 gede-installeerd, opnieuw gedownload en opnieuw geinstalleerd. Ook dit bood geen soelaas.
Ik ben nu een beetje aan het einde van mijn voorstellingsvermogen.
Het is gelukkig niet zo dat ik nu geen series meer kan maken, ik heb altijd wings6 nog. Maar het zou fijn zijn als 7 ook werkt.
En met bestaande wings7 series kan ik niet zomaar terug naar wings6.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Bericht door Cuno Wegman » di 20 sep 2022, 20:25

Hallo Gerrit,

Eerst even Optie 2: bij de dialoog voor het invoegen van de "oude" serie moet wel afzonderlijk worden aangegeven dat de tijdlijn (of tijdlijnen) ook geïmporteerd moeten worden.
Daarbij wordt de bestaande tijdlijn van het "lege" of "ontvangende" project niet veranderd of gevuld. De tijdlijnen uit het geïmporteerde project dan worden als afzonderlijke tijdlijnen aan de mediapool toegevoegd (onder het hoofdje Tijdlijnen). En zo'n tijdlijn wordt zichtbaar door in de mediapool bij die tijdlijn op de knop Tonen te klikken.
Als je meer tijdlijnen gelijktijdig (in afzonderlijke tabs) geopend wilt hebben, houd dan de Ctrl-toets ingedrukt bij het klikken op de knop Tonen.

Dan naar de video's.
Het is (helaas) een feit dat vooral de makers van telefoons (en in mindere mate ook van nieuwe foto-camera's) graag eigen structuren en kenmerken aan videobestanden toevoegen. Eigenlijk: bestanden maken die niet aan de standaarden voldoen. Bezien vanuit de codec zijn dergelijke bestanden gewoon "kapot" en kunnen ze tot onbedoeld/ongwenst gedrag van de software leiden.
De codecs die in Wings 7 gebruikt zijn, kunnen/zullen niet meer worden aangepast of hersteld om dit soort afwijkingen toch te kunnen verwerken.

De problemen die jij beschrijft zijn met zeer grote waarschijnlijkheid door deze bestanden veroorzaakt.

Bij de ontwikkeling van Wings X heeft Christoph al veel stukken voor de video-weergave moeten herprogrammeren om te voorkomen dat dergelijke fouten tot programmastoringen leiden. Maar ook dan zijn niet alle bestandsproblemen op te lossen of te voorkomen.

Zijn advies bij dergelijke problemen is daarom: converteer de videobestanden met een hulpprogramma naar standaard mp4-bestanden met een H.264 indeling.
Een gratis programma daarvoor is Handbrake (https://handbrake.fr/).

Succes!
AVé,
Cuno

gdvanharreveld
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 14:38

Re: wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Bericht door gdvanharreveld » wo 21 sep 2022, 23:41

Dank je wel Cuno voor je uitvoerige antwoord en je uitleg over het invoegen van een oude serie.

Ik heb conform jouw advies het HandBrake programma geinstalleerd (en ook .NET, hetgeen nodig bleek, samen ruim 1 GB), alle video's in de betrokken series door HandBrake laten converteren en de video's in de series vervangen door de door HandBrake geconverteerde versies.
Aanvankelijk leek dit ook soelaas te bieden: wings7 met de simpele serie met alleen 4 videobestanden werkte na deze operatie en bleef actief. Ook was het mogelijk om een werkende exe te produceren. Nadat ik echter een intitel- en aftitelbeeld (png) in de serie had ingevoegd ging het weer fout op de eerder beschreven wijze.

Op gelijke wijze heb ik de video's van mijn v21 serie waarover ik eerder sprak door HandBrake gehaald en in de serie vervangen, resulterend in v21a. Wings7 gedroeg zich bij deze v21a echter identiek aan het eerdere gedrag bij v21: stop zodra de spatiebalk werd ingedrukt.
Dus hier helaas geen verbetering.

Je zou bijna windows10 gaan verdenken, maar daar heb ik geen verdere aanwijzingen voor. Want wings7 is echt de enige applicatie op mijn desktop die problemen levert, dus de kans dat windows of een of andere driver de veroorzaker van deze problemen is lijkt me klein.

Groet, Gerrit

gdvanharreveld
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 14:38

Re: wings7 stopt en geëxporteerde exe bestand loopt niet

Bericht door gdvanharreveld » do 22 sep 2022, 17:13

Dag Cuno,
in aanvulling op het voorafgaande: ik heb inmiddels een nieuwe serie gemaakt door de oude in een lege serie in te voegen zoals je hebt geadviseerd (v21-invoeg). Ook deze versie heeft helaas dezelfde problemen.
Groet,
Gerrit

Plaats reactie