Oude shows 3:2 omzetten naar 16:9, is er een eenvoudige manier?

Plaats reactie
Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Oude shows 3:2 omzetten naar 16:9, is er een eenvoudige manier?

Bericht door Henk Butink » di 06 dec 2022, 11:58

Beste Jan, Cuno,

We weten allemaal dat je niet bij de tijd bent als je shows maakt/hebt in een 3:2 verhouding. De nieuwe shows maak ik in de 16:9 verhouding. Maar.... ik heb vele oude AV-shows (in 3:2) die ik regelmatig vertoon.

Is er een methode om die eenvoudig om te zetten in een 16:9 verhouding? Ik begrijp wel dat de positionering mogelijk per beeld aangepast moet worden (hoger/lager).

Dank alvast voor de reactie.
Groet, Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Oude shows 3:2 omzetten naar 16:9, is er een eenvoudige manier?

Bericht door Cuno Wegman » di 06 dec 2022, 22:31

Hallo Henk,
Voor mij persoonlijk geldt: ik zou bestaande series niet snel omzetten naar een ander formaat, alleen om dat dat "de mode" is. Zeker als de composties van de foto's zelf, en de plaatsing daarvan in de series bewuste (compositie)keuzes zijn.
Dat voelt voor mij als het naschilderen van de Nachtwacht met acrylverf op twee meter breed omdat dat de moderne verf is en het dan beter past in een moderne woonkamer...
Voor mij is het dan ook niet meer "mijn oorspronkelijke serie".

Als je "alleen maar" het formaat van 16:9 wilt vullen door hele series een beetje (ongeveer 120%) in te zoomen (en dus alleen het midden van de bestaande foto's overhouden), dan is de makkelijkste en zekerste methode: maak van de bestaande 3:2-serie een video, maak een nieuwe lege serie 16:9 met actief beeldveld "16:9 - uitvullen" en zet daar de zojuist gemaakte video in. Die wordt dan automatisch beeldvullend in 16:9 gezet. Klaar.
Of, als het beeldspoor niet op uitvullen staat: zoom de video handmatig met 120% in.

Je kunt dan nog eventueel afzonderlijke beelden verfijnen door die als afbeeldingen over de video heen te zetten in een hoger gelegen beeldspoor.

Als je de 3:2-serie gewoon in Wings opent, dan dan via de Eigenschappen van het screen de beeldverhouding verandert van 3:2 naar 16:9, dan zul je zien dat het screen wel breder wordt, maar dat er niets aan weergave van de afbeeldingen zelf verandert.
Een 3:2-afbeelding (die niet is ingezoomd) blijft gewoon staan, met twee zwarte balken links en rechts. Afbeeldingen die al ingezoomd (of verplaatst) zijn (dus eigenlijk al buiten de oorspronkelijke afmeting van 3:2 uitsteken) zullen wel de ruimte van de zwarte balken vullen.
Voor alle afbeeldingen die zonder zoom of verplaatsing in de oorspronkelijke serie stonden, zou je kunnen volstaan met inzoomen van één exemplaar, dan het stuurspoor naar de pool kopiëren, en dan dat stuurspoor toepassen op alle andere afbeeldingen.
Dan kun je daarna altijd nog, per afbeelding, de compositie nader aanpassen.
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: Oude shows 3:2 omzetten naar 16:9, is er een eenvoudige manier?

Bericht door Henk Butink » ma 12 dec 2022, 21:09

Beste Cuno,

Hier heb ik wat aan. Jouw adviezen al in een wat kortere serie toegepast.
Hartelijk dank.

Aan alle forumleden: ALLE GOES VOOR 2023
Henk

Plaats reactie