serie te groot voor inzending wedstrijden

Plaats reactie
lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

serie te groot voor inzending wedstrijden

Bericht door lisethschoutsen » do 02 feb 2023, 18:47

Beste Wings gebruikers:
Ik heb een serie en waar ik alle niet gebruikte foto’s - teksten enz. hebt verwijdert.
Dus de serie heeft alleen wat er ook daad werkelijk in moet zijn.
Muziek staat in Mp3 en er zitten een aantal kleine stukjes video in die ik heb geëxposeerd tot een video die ik nodig had.
De serie heeft de grote van 1,5 GB
Bitrate van 38.000 kbps

Nu wil ik de serie naar een AV wedstrijd toe zenden en dan mag mijn serie maar 500 MB zijn met een bitrate van 12.000 kbps

Wat moet ik nu doen????
Kan ik bij uitvoer in de video de bitrate van 38.000 kbps naar 12.000 kbps zetten?
Als ik dat doe dan wordt de serie wel 490 MB
Is dit ten nadele van de kwaliteit??

Graag hoor ik van jullie
Hgr.Liseth Schoutsen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: serie te groot voor inzending wedstrijden

Bericht door Cuno Wegman » do 02 feb 2023, 22:07

Hallo Liseth,

Ik wil graag eerst even een misverstand uit de weg ruimen: de omvang van de export van een serie in Wings (een exe-presentatie of een videobestand) wordt niet groter of kleiner door het de aan- of afwezigheid van niet-gebruikte bestanden in de tijdlijn of de mediaool. Dus die moeite kun je je in het vervolg besparen.

ALs je bij de uitvoer van de serie de bitrate naar 12.000 verlaagt, zal de bestandsomvang veel kleiner worden. Dat heeft ook gevolgen voor de beeldkwaliteit: er is dan sprake van meer compressie. Vergelijkbaar met jpg-bestanden van een foto: een kleiner bestand heeft minder details of meer kleurfouten dan een groter bestand.
Of de verschillen in de videobestanden goed zichtbaar zijn, is mede afhankelijk van de samenstelling van de serie (zoals snelheid van bewegingen, overvloeiers, zoomen e.d.) en de inhoud van de beelden (hoeveeldheid details, contrast e.d.).
Of dat verschil voor jou acceptabel genoeg is, om het resultaat toch in te zenden naar het festival, kun je alleen zelf bepalen.

Toch wil ik ook nog even wat melden over het AV-festival waar je de serie naar toe wilt gaan sturen: ik ben zelf (mede-)organisator en technicus voor meerdere festivals. En daar ben ik een absolute tegenstander van het stellen van een maximum aan de grootte of bitrate van de inzending. Alleen voor online-festivals zou ik mij iets kunnen voorstellen bij zo'n beperking.

Voor mij lijkt dat op een traditioneel dia-festival, waarbij topklasse projectoren, gebruikt worden, met topklasse objectieven. En uiteraard een uitstekend scherm. Maar de inzenders mogen alleen gebruik maken van Orwo-diafilms in kartonnen raampjes zonder glas... Voor mij persoonlijk een absolute no-go.

Voor het AV-Voorjaarsfestival en de Nationale AV-wedstrijd gelden in ieder geval geen limieten voor de omvang en de bitrate van de series. Sterker nog: er worden altijd (Nationale Wedstrijd) of op verzoek (Voorjaarsfestival) uploadlinks te beschikking gesteld waarmee inzendingen van enkele tientallen GB's geen probleem zijn.

Kortom: ik zie jouw serie graag verschijnen als inzending voor het AV-Voorjaarsfestival (inzenden kan tot en met 11 februari) en de Nationale AV-Wedstrijd (inzenden kan tot en met 4 maart).

Hartelijke groet,
Cuno
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: serie te groot voor inzending wedstrijden

Bericht door lisethschoutsen » zo 05 feb 2023, 10:13

Dag Cuno,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Mijn serie heb ik ingezonden naar de fotobond en die hebben deze voorwaarden.

Als reactie van hun kant was:
Waarom deze voorwaarde...?, We hebben te maken met juryleden die we niet willen opzadelen met gigantische bestanden.
Ook verouderde laptops trekken zulke zware bestanden niet goed (met het risico dat er niet goed beoordeeld kan worden).


Ik heb mijn serie dus terug gebracht naar 12.000 en alleen in het begin van de serie is een hapering te zien maar de video's en overgangen gaan prima. Dus toen heb ik het maar gewaagd om in te zenden.

Maar nog even op mijn vraag terug te komen?
De serie kun je verkleinen alleen met de bitrate of zijn er nog meer mogelijkheden?
Groetjes Liseth

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: serie te groot voor inzending wedstrijden

Bericht door Cuno Wegman » di 07 feb 2023, 13:06

Hallo Liseth,

Uitgaande van een gekozen resolutie (bijvoorbeeld full-HD), is de bitrate de factor die bepalend is hoe groot het resulterende videobestand gaat worden.
Daarnaast is ook de beeldkwaliteit ook afhankelijke van deze bitrate.
Vergelijkbaar met een jpeg-plaatje: kleiner bestand (lage bitrate) geeft lagere kwaliteit (door meer compressie).

De beeldkwaliteit wordt, bij gelijkblijvende bitrate, mede bepaald door de gebruikte codec. De gebruikte codec is niet te zien aan de bestandsnaam (dat is eigenlijk altijd mp4).
- H.264: comprimeert goed, met goede beeldkwaliteit
- H.265: comprimeert meer bij dezelfde beeldkwaliteit als H.264 (dus kleiner bestand/lagere bitrate voor dezelde kwaliteit, of meer kwaliteit bij dezelfde bitrate), maar vraag meer rekenkracht van de computer (zwakke computer/player kan problemen hebben met weergeven, het maken van de video duurt meestal langer dan bij H.264).
- VP9: comprimeert nog iets meer, maar niet alle programma's kunnen video's met deze codec maken (Wings Platinum niet, Wings X wel).

Een lagere resolutie geeft altijd kleinere bestanden, maar dat gaat dus nog sterker ten koste van de beeldkwaliteit. Kan ik dus niet aanbevelen.

HG
Cuno
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: serie te groot voor inzending wedstrijden

Bericht door lisethschoutsen » di 07 feb 2023, 19:17

Cuno
dank je wel voor de reactie.
Groet Liseth Schoutsen

Plaats reactie