video van video's in Wing 7 adv

Plaats reactie
Rob Braat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 jan 2019, 13:15

video van video's in Wing 7 adv

Bericht door Rob Braat » vr 03 feb 2023, 17:25

Beste mensen,

Voor het eerst heb ik meerdere fotofilmpjes (mp4), gemaakt in Wings, ingevoerd voor een nieuw, lang product (55 min.),
dat dus bestaat uit een opeenvolging van de oorspronkelijke films, iets aangepast. Die oorspronkelijke filmpjes zijn meestal gemaakt met 50 beelden/sec en ook met 50 b/s in Wings uitgevoerd.
Als ik dat nieuwe product uitvoer als mp4 (met 50 b/s en met 10.000 kbps) krijg ik in foto- en videogedeelten duidelijke ruis/stippeling-gedeelten meest ong. midden in beeld. Dat wordt sterk verminderd bij 60.000 kbps maar is nog niet helemaal weg: in de foto gedeelten zie ik het niet meer, nog wel enigszins in de filmgedeelten.
Moet ik nog hoger??(bij langere films gaat het dan al snel om zeer vele gigabytes). Of is er wat anders aan te doen.

Wie weet hier raad op? Met vriendelijke groeten, Rob Braat

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: video van video's in Wing 7 adv

Bericht door Cuno Wegman » za 04 feb 2023, 10:36

Hallo Rob,

Het eindresultaat kan in ieder geval niet beter zijn dan de bronbestanden. Dus eventuele fouten die al in de eerste fotofilmpjes zitten, zullen altijd zichtbaar blijven. Dus ook voor die "eerste generatie filmpjes" moet een voldoende hoge bitrate en een goede codec gebruikt worden.

Voor een eindproduct in full-HD is een bitrate van 10.000 kbps wel aan de lage kant: dat is zo'n beetje de maximale bitrate van dvd, die bedoeld was voor een resolutie van een kwart van full-HD.

Als er in de video beeldfouten optreden waar alleen stilstaande foto's zichtbaar zijn, ook bij 60.000 kbps, dan kan dat eigenlijk alleen veroorzaakt worden door de gebruikte codec. Niet alle codecs kunnen hoge bitrates ook daadwerkelijk gebruiken en omzetten in beter beeld.

Ik heb zelf matige, tot slechte, ervaringen met de Intel Quicksync. De betere resultaten krijg ik met de codecs van Nvidia, en dan vooral de H.264-varianten (de H.265 is wel nieuwer, maar vooral ingericht op meer compressie, niet op meer beeldkwaliteit. En deze codec vraagt meer capaciteit van de computer bij het afspelen).

Geheel ter zijde: het afspelen van video's met 50 bps op een computer die werkt met 60 bps (of ander veelvoud van 30), kan altijd leiden tot licht haperingen of andere verstoringen.
AVé,
Cuno

Rob Braat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 jan 2019, 13:15

Re: video van video's in Wing 7 adv

Bericht door Rob Braat » za 04 feb 2023, 14:04

Hallo Cuno,

Bedankt voor je reactie!

De "bronbestanden" speelden eerder mi. vlekkeloos af, de (full-HD) filmpjes zijn gemaakt met 25.000 0f 30.000 kbps en met de Intel Quicksinc codec die ik tot nu toe gebruik. Ik ga in ieder geval hier jouw suggestie volgen: een Nvidia/H.264 codec proberen.

Die uitvoer van 50 b/s is een vergissing. Mijn fototoestellen hebben alleen 25 b/s of een veelvoud ervan, geen 30 etc. Ik film meestal met 50; 25 zou een iets vloeiender beweging moeten geven? ik zie praktisch geen verschil. Maar de uitvoer van Wings doe ik al jaren zonder erover na te denken in 60 b/s, zonder problemen op laptops, beamers of TV. Ok deze lange fotofilm was met 60 uitgevoerd.

Groeten! Rob

Rob Braat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 12 jan 2019, 13:15

Re: video van video's in Wing 7 adv

Bericht door Rob Braat » za 04 feb 2023, 21:55

Vervolgbericht:

Met Nvidia H/264 codec en 30.000 kbps gaat het prima! Rob

Plaats reactie