Scherm eigenschappen

Plaats reactie
Tom van Hell
Berichten: 47
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Scherm eigenschappen

Bericht door Tom van Hell » wo 29 mar 2023, 16:07

https://tomvanhell.nl/wings/Schermopname%20%2848%29.png

Dag Allemaal
Ik loop niet echt tegen problemen aan
Maar ik vraag me wel af waar je wat en wanneer moet instellen zie afbeelding.
Ik heb nu een presentatie voor een scherm van 1920 x 1080. Staat alles dan zo goed.

Ik heb nu links boven eerst de beeldverhouding gekozen 16:9
en overal mijn scherm resolutie ingevoerd 1920 x 1080 in alle velden
ook bij video's
Vanmiddag had ik ineens een kleine weergave op het scherm dus kleine afbeelding in groot zwart vlak.
Dat lost weer op toen ik reset pan zoom aan vinkte.

Toen dacht ik van nu wil ik wel eens weten hoe alles bij deze instellingen werkt.
Maar een volledige beschrijving heb ik nergens kunnen vinden niet in Nederlands, Duits en Engels

Ik snap dus ook niet goed waarom je meerdere mogelijkheden hebt om de resolutie op te geven
en verhoudingen behouden dat wil je toch altijd?
Of grafische bestanden waarom zou je die anders willen hebben.
Randverfijning ??

dan heb je nog de preview instellingen??
en video's ??

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Scherm eigenschappen

Bericht door Cuno Wegman » vr 31 mar 2023, 12:35

Hallo Tom

Voor alle dialogen in Wings geldt: als je op de knop F1 drukt, verschijnt de helptekst voor die dialoog. Daar staat in ieder geval een beschrijving in het Duits of Engels (afhankelijk van jouw eigen instellingen van WIngs).

Links boven staat eigenlijk de basiswaarde van de presentatie die je wilt maken: de beeldverhouding. Bij gebruik van afbeeldingen met een andere beeldverhouding ontstaan zwarte balken in het beeld (hetzij links en rechts, hetzij boven en onder).
De beeldverhouding alleen zegt verder niets over de grootte van het beeld. Net als bij een camera: de beeldverhouding zegt daar bijvoorbeeld niets over de grootte van de sensor of het aantal beeldpunten.

De beeldpunten komen pas aan de rechter kant van het eigenschapenscherm aan bod. De waarde bij Presentatie -Uitvoergroottegeeft aan hoeveel pixels het beeldscherm/de beamer heeft waarmee je prsentaties [vanuit de tijdlijn] wilt vertonen. In jouw geval is dat 1920x1080. Maar het zou ook 1920x1200 kunnen zijn. Bij de beeldverhouding 16:9 verandert dat niets aan de grootte (in pixels) van het zichtbare beeld. Voor een presentatie met beeldverhouding 3:2 zou het wel een verschil opleveren.
Het aankruisvakje Beeldverhouding behouden is alleen maar een makkelijke manier om alleen de breedte te hoeven invoeren, waarbij Wings de bijbehorende hoogte berekent (uitgaande van de gekozen beeldverhouding).

Bij Grafische bestanden wordt, voor "normale" projecten met één screen/scherm, dezelfde waarde gebruikt als hierboven bij de breedte van de uitvoergrootte.

Voor normale situaties is dat tweemaal hetzelfde. Maar voor projecten met meerdere schermen spelen deze getallen belangrijke rollen voor het onderling uitlijnen daarvan.

De optie Randverfijning heeft alleen effect bij het weergeven vanuit de tijdlijn (dus niet voor exe of berekende video's). Hiermee kunnen "trapjes" aan de rand van "beeld-in-beeld"-effecten en beeldvelden worden verminderd. Dit gaat ten koste van rekenkracht van de grafische kaart, dus gebruik hiervan niet mee dan daadwerkelijk nodig is.

Tijdens programmeren van een project, wordt er vaak door de tijdlijn heen gebladerd (gescrolld). Dan moeten in korte tijd zeer veel grafische gegevens ingelezen en vertoond worden. Daarom kan bij Preview - Beeldgrootte aangegeven worden hoe groot de grafische bestanden moeten zijn, waarmee Wings in de "bewerking-modus" werkt. Als computer/harde schijf/SSD/grafische kaart snel genoeg zijn, kan hier 100% worden ingevuld. Als dat tot haperingen leidt, is een lager precentage raadzaam.

De waarden bij Video's maken, worden alleen gebruikt als standaardwaarden bij het exporteren van projecten als video. Maar bij het exporteren kunnen altijd nog andere waarden worden ingevuld.

Samengevat kunnen we stellen dat jouw instellingen prima zijn (voor een actuele computer).
Vanmiddag had ik ineens een kleine weergave op het scherm dus kleine afbeelding in groot zwart vlak.
Dat lost weer op toen ik reset pan zoom aan vinkte.
De kleine weergave op het scherm zal waarschijnlijk veroorzaakt zijn doordat je een beeld hebt ingezoomd (met in-screen-editing), met inschakelde "auto-zoom" van het screen.
Dat is dan inderdaad terug te zetten met Reset pan/zoom (via rechter muisklik in het screen), of via de optie in dit venster met screen-eigenschappen.
Er is dan nog wel één verschil: resetten via het menu van de rechter muisknop is een "tijdelijke" handeling: reset het screen nú. Op een later tijdstip kan er uiteraard weer opnieuw in- of uitgezoomd worden.
Met de optie in het Eigenschappenscherm geef je aan dat je iedere keer dat je de full-screen-presentatie start (F5), de zoom gereset moet worden. Maar dan alleen voor het full-schreen scherm, niet voor het screen in een venster. Dat is dan een zichtbaar verschil tussen edit-modus en presentatie-modus.
Zo kun je makkelijk wisselen tussen bewerken met overzicht, en bekijken van het resultaat in volle kwaliteit.
AVé,
Cuno

Plaats reactie