dongle en windows 11

Plaats reactie
Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

dongle en windows 11

Bericht door Ed Diersmann » wo 05 jul 2023, 21:42

Ik heb Wings 7 op mijn laptop met Windows 11 geïnstalleerd. Als ik de dongle aansluit krijg ik de melding "Het USB-apparaat wordt niet herkend. Het laatste USB-apparaat dat u op deze computer hebt aangesloten heeft een storing veroorzaakt. Windows herkent het apparaat niet meer.".

Is hierover iets bekend?
D
e dongle weigert soms op mijn Windows 10 PC ook wel eens, maar dan is het eruit halen en op nieuw insteken van de dongle voldoende.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: dongle en windows 11

Bericht door Cuno Wegman » wo 05 jul 2023, 23:04

Hoi Ed,

Er zijn bij mij geen problemen bekend met de dongle van Wings in combinatie met Windows 11 (ik werk zelf nog [bewust] op Windows 10, dus kan het niet zelf testen).
Het is wel zeer waarschijnlijk dat het installatiebestand van Wings 7 nog een oude versie van de dongle-driver bevat. Daarom is op de site van Stumpfl (www.hdav.org) een nieuwere versie te downloaden (uit 2020).
Volgens de info die ik op het internet kan vinden, zou die versie uit 2020 ook voor WIndows 11 beter zijn dan een nog nieuwere versie.

Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

Re: dongle en windows 11

Bericht door Ed Diersmann » do 06 jul 2023, 14:32

Cuno,

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat het aan de dongle ligt. DE melding komt n.l. voordat ik iets met Wings doe. Ik heb het geprobeerd met een dongle van een collega Stumpflelaar en die gaat goed. Ik neem wel contact op met de importeur.

Ed Diersmann
Berichten: 13
Lid geworden op: za 05 okt 2013, 19:24

Re: dongle en windows 11

Bericht door Ed Diersmann » vr 07 jul 2023, 12:24

Cuno,

Je had toch gelijk. Na installatie van de driver werkt het perfect. Wat mij wel bevreemd is dat een dongle van een collega Stumpflelaar het wel op mijn laptop deed. Maar die dongle was veel jonger dan de mijne.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: dongle en windows 11

Bericht door Cuno Wegman » za 08 jul 2023, 10:44

Hallo Ed,

In elke generatie dongles kunnen weer andere chips verwerkt zijn, met elk eigen interne software.
USB-poorten zijn gebouwd rond verschillende merken en modellen chips, met elk eigen drivers.
Sommige poorten worden goed "wakker" na een slaapstand of stand-by, sommige niet.
En elke update van Windows kan weer andere zaken in het honderd gooien.
Met als gevolg dat het best zo kan zijn dat de combinatie altijd werkt, meestal werkt, soms werkt, of helemaal niet werkt...
AVé,
Cuno

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: dongle en windows 11

Bericht door piet bakker » vr 14 jul 2023, 08:31

Beste Ed,

Ik heb al jaren lang problemen met mijn dongle. Elke opstart sessie van de pc er uit en in, niet in de windows 10 pc, maar een ingang op mijn Eizo scherm 2740. Nu wings 7 geen aandacht meer heeft van Oostenrijk, jammer, stuur ik mijn dongle ook niet op á €90. Ik leef er mee. De 2020 versie werkt ook niet helaas.

Groet Piet Bakker.

Plaats reactie