draaiing beeld bij video

Plaats reactie
peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

draaiing beeld bij video

Bericht door peter stops » wo 22 nov 2023, 18:43

beste leden van het forum.

onlangs heb ik tijdens mijn bezoek aan Sevilla mijn camera vergeten en moest ik gebruik maken van mijn mobieltje. Bij het vertonen via adobe premiere elements staat het beeld gewoon vertikaal (zoals die ook was opgenomen). Bij het plaatsen van deze video in wings-4 is het beeld een kwartslag gedraaid en staat nu horizontaal. Ik zou dus tijdens de vertoning via wings de hele tijd mijn hoofd 90 graden moeten draaien. Ik kan U verzekeren: dat wordt vermoeiend hoor.
Mijn vraag is dan ook hoe kan ik dit beeld weer rechtop krijgen.
Het antwoord om dan op een bed te gaan liggen gaat mij iets te ver.
Ik hoor graag van.
Met vriendelijke groeten
Peter Stops

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: draaiing beeld bij video

Bericht door Cuno Wegman » wo 22 nov 2023, 21:34

Hallo Peter,

In Wings kun je elk beeldobject in de tijdlijn (afbeeldingen én video) een stuurspoor geven voor "Positie, grootte en rotatie".
Als je daarin een keyframe maakt, en in de eigenschappen daarvan kiest voor een rotatie (bij de hoek van de Z-as) een hoek van 90 graden (of -90 graden, al naar gelang de stand van de video) opgeeft, en dan de eigenschappendialoog sluit met de knop "-> Object", dan staat de video gedurende de hele afspeelduur in die gecorrigeerde stand.

Waarschijnlijk zul je, via datzelfde stuurspoor, ook de zoom-waarde moeten aanpassen, om de video weer passend in het scherm te krijgen.

Succes!
AVé,
Cuno

Plaats reactie