Dolby geluid

Plaats reactie
Patrick Wissen
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:00

Dolby geluid

Bericht door Patrick Wissen » ma 17 mar 2014, 15:29

Beste Forumleden,

Momenteel ben ik voor een 4D bioscoop een nieuwe film aam het programmeren. Bijna alles is geprogrammeerd. Echter loop ik nu tegen een probleem met het geluid op. Bij de voormalige film, werd er gebruik gemaakt van stereo geluid. De nieuwe film heeft dolby geluid. Het geluid heb ik aangeleverd gekregen als zes .wav bestanden: FL, FR, BL, BR, C, en LFE. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om in Wings elk audio bestand over een eigen speaker te spelen. Wanneer ik een AC3 (test) bestand in Windows Media player afspeel, krijg ik wel uit elke speaker individueel geluid. Wat kan/moet ik doen? Is het wel mogelijk?

Besturingssysteem: Windows vista
Wings versie: Wings Platinum 3 Pro
audio bestanden: 6x .wav
Geluidskaart: geen idee, maar de audio wordt optisch naar een versterker gestuurd.

Alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Dolby geluid

Bericht door Jan Roeleveld » ma 17 mar 2014, 17:05

Beste Patrick,

Om te beginnen moet je over een audiokaart beschikken, al dan niet extern, die beschikt over het benodigde aantal uitgangen, in jouw geval 6.
Vervolgens zet je de 6 aangeleverde wav-bestanden op 6 verschillende audiosporen.
Gelukkig beschik je over een Proversie, dus je kunt de meerkanaals weergavemogelijkheden daarvan nu benutten.

01. Klik met de rechtermuisknop op de spoorkop van spoor 1 en kies voor "Eigenschappen"
02. Zet een vinkje bij "Meerkanaals-indeling activeren" en klik daarna op het daarnaast staande knopje van de instellingen
03. In het dan verschijnende menu met 8 verschillende kanalen en faders zet je een vinkje naast de 1 van kanaal 1.
04. Sluit nu 2 keer af met OK en
05. Herhaal de handelingen 1 t/m 4 voor de sporen 2 t/m 6.

Er staat in elke spoorkop nu een drietal speakertjes om aan te duiden dat de sporen in meerkanaals weergave staan.

Daarna ga je naar Extra > Opties > Globale opties > Geluidskaarten en wijs je aan de eerste 6 uitgangen de betreffende 6 uitgangen toe. Uiteraard moet die geluidskaart in de PC zitten of, als het een externe kaart betreft, aangesloten en de juiste drivers geïnstalleerd zijn, anders herkent Wings die uitgangen niet. Logischerwijs kies je bij uitgang 1 ook audio-output 1.

Als het signaal de geluidskaart optisch verlaat moet je het vinkje bij SPDIF/AC3 activeren.

Als je een AC3 testbestand hebt kun je dat ook in Wings Platinum 3 afspelen. Typ in de help even 'AC3' in en je vindt al snel wat je zoekt.
Succes..!

Groeten,

Jan

Patrick Wissen
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:00

Re: Dolby geluid

Bericht door Patrick Wissen » di 18 mar 2014, 09:17

Beste Dhr Roeleveld,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb het zojuist uitgeprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. Uit uw uitleg begrijp ik dat het dan aan de drivers moet liggen. Echter buiten Wings kan ik wel meerdere kanalen audio produceren. Verder vroeg ik mij nog af, stel dat de drivers goed geïnstalleerd zouden zijn, moet ik in het dropdownmenu van de geluidskaarten zes maal de geluidskaart tegenkomen met een kanaalnummer/audio-output? Dit is bij mij namelijk niet het geval.

Tot slot viel mij op, wanneer ik de vinkjes bij SPDIF/AC3 activeer, de show niet wilt starten.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Dolby geluid

Bericht door Cuno Wegman » do 20 mar 2014, 23:32

Hallo Patrick,

Dit gaat een lang verhaal worden. Enerzijds omdat de materie niet eenvoudig is, anderzijds omdat ik ook graag uitleg wat er aan de hand is.

Voor de weergave van meerkanaals audio, en dan met name Dolby of surround via één verbinding, is een werkende keten van meerdere schakels nodig. Werkt één van deze schakels niet mee, dan wordt het einddoel niet gehaald.

Als eerste even een misverstand uit de weg helpen: het feit dat een bestand via Windows Medaspeler wel het gewenste resutaat oplevert heeft geen enkele relatie met de (on)mogelijkheden van Wings Platinum. De surround-weergave wordt namelijk niet door de Mediaspeler (of door Windows) verzorgt. Het enige dat dat programma doet, is de audiostream (onveranderd) doorgeven aan de geluidskaart. En in jouw situatie geeft de geluidskaart deze stream weer onveranderd door aan de versterker (via het optische draadje). Het is de versterker die de stream (de AC3-stream) vertaalt (decodeert) naar de echte afzonderlijke geluidskanalen.

Het essentiële element in dit verhaal is: de geluidskaart moet een AC3-stream naar de versterker sturen. Die stream kan afkomstig zijn van het aanleverende programma (zoals de Windows Mediaspeler in jouw voorbeeld), of door de geluidskaart zelf samengesteld worden uit de afzondelijk aangeboden geluidskanalen.

WP kan zelf geen AC3-streams maken (afgezien van één uitzondering: bij het maken van een WMV-videobestand).
WP kan WEL een bestaande AC3-stream doorgeven naar de geluidskaart, net zoals de Mediaspeler dat doet. De door Jan Roeleveld genoemde mogelijkheid om een vinkje te zetten bij de optie SPDIF/AC3 is hiervoor bedoeld. Met dit vinkje geef je aan dat alle
audio die via dat kanaal wordt weergegeven ALLEEN AC3-bestanden zijn en dat deze onveranderd moeten worden doorgegeven aan de geluidskaart. Het is dan aan de geluidskaart om dit (digitaal) door te geven aan een externe decoder, of zelf te decoderen.
Het geluid moet dan al als WAV-bestand met AC3-inhoud beschikbaar zijn! Dit kun je testen met het AC3-testbestand dat je ook gebruikt hebt voor de Mediaspeler (als dat een AC3-stream is in de vorm van een juist wave-bestand). Dat is tevens hetgeen Jan Roeleveld in zijn laatste zin aangeeft.
Dit vinkje heeft dus niets te maken met zelf samenstellen van AC3-geluid op basis van afzonderlijke geluidsbestanden voor de afzonderlijke kanalen. Dus in jouw voorbeeld moet dit vinkje NIET gezet worden.

Omdat WP zelf geen AC3-streams kan maken, moeten er andere wegen bewandeld worden om met WP toch surround sound weer te geven. Daarbij moet de feitelijke AC3-codering door de geluidskaart uitgevoerd worden.

De eenvoudigste manier is gebruik maken van een geluidskaart die zelf al over voldoende geluidskanalen beschikt en vanuit WP het geluid direct naar de juiste kanalen te sturen. In de praktijk zul je zien dat de meeste geluidskaarten die meerkanaals kunnen weergeven, zich aan de binnenkant van de computer alleen presenteren als een stereo geluidskaart met twee kanalen (links en rechts).
Geluidskaarten die hun afzonderlijke kanalen wel direct toegankelijk maken zijn meestal de meer professionele kaarten. Maar die maken van die afzonderlijke kanelen meestal geen gecombineerd AC3-signaal om door te sturen naar de surround-sound-versterker... (professionele kaarten gebruiken een andere manier om meerkanaalsgeluid digitaal te transporteren, zoals ADAT).

De meeste geluidskaarten in computers worden binnen de computer aangesproken via zogeheten WDM-drivers (Windows Driver Model), en die commuicatie voorziet meestal niet in meer dan 1 stereo-kanaal. Dat is dan tevens de "enige" geluidskaart die je ziet als je in WP bij de opties kijkt. Als je daar goed kijkt, zie je twee mogelijkheden voor de geluidskaart: WDM-geluidskaart en ASIO-geluidskaart.
Communiceren met de geluidskaart via ASIO biedt over het algemeen meer mogelijkheden (ASIO = Audio Stream Input/Output). Maar veel geluidskaarten kunnen van huis uit niet op deze manier aangesproken worden.
Daar is een oplossing voor: het programma ASIO4ALL. Dit programma is gratis te downloaden vanuit het internet. Een link naar dit bestand is ook te vinden op de HDAV-website. De maker van dit programma geeft niet de garantie dat het bij iedere geluidskaart zal werken: de geluidskaart zelf moet beschikken over geschikte onderdelen en zelf in staat zijn om de AC3-codering uit te voeren.

Na het installeren van dit programma moet in WP gekozen worden voor geluidskaarten-ASIO (binnen de globale opties). Binnen dat scherm moet dan gekozen worden voor ASIO-apparaat "ASIO4ALL". Daarna kies je onder Stereo-uitgangen achtereenvolgens de kanelen 1/2, 3/4 en 5/6 met steeds 2 kanalen als vervolgoptie.

Vanaf dit moment moet de stappen uitvoeren die Jan Roeleveld beschreven heeft m.b.t. de eigenschappen van de geluidssporen en de verdeling van de geluidsbestanden over de sporen.

Dan nog even voor de volledigheid:
- meerkanaalsweergave werkt alleen vanuit de tijdlijn (NIET vanuit een EXE-presentatie)
- meerkanaalsweergave kan bij de uitvoer alleen in WMV-bestanden worden opgenomen (mits aan enkele voorwaarden is voldaan)
- in de helptekst is hierover meer te vinden onder Mehrkanalton (Duitse help) of Multi-channel sound (Engelse help)
- bij gebruik van ASIO kunnen de DirectX-effecten normaliter niet meer gebruikt worden, voor geluidseffecten moet dan gebruik gemaakt worden van VST-plugins.

Succes!
AVé,
Cuno

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Dolby geluid

Bericht door Hans Tieben » vr 31 mar 2023, 00:34

Hallo,
Is dit oude verhaal ook van toepassing op Wings 7? Ik heb de pro-versie en probeer een video met dolby 5.1 geluid te produceren. Ik heb keurig met meerkanaalsondersteuning een aantal sporen voor de 6 dolby kanalen aangemaakt waarop wav-bestanden zijn gezet maar het gerenderde videobestand bevat 2-kanaals-audio.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Dolby geluid

Bericht door Cuno Wegman » vr 31 mar 2023, 09:00

Hallo Hans,

Het korte antwoord is: dit oude verhaal is nog steeds van toepassing voor Wings 7.

Het langere antwoord is: de helptekst over dit onderwerp is in de loop der tijd niet veranderd, dus ik ga ervan uit dat het nog steeds van toepassing is, en niet per ongeluk is verdwenen bij de ombouw naar 64-bit.
Ik zie bij de audio-codecs voor mp4-uitvoer wel de "ATSC A/52A (AC-3)" staan, maar hierover staat geen informatie in de helptekst. Dus ik sluit niet uit dat hiremee gewoon een 2-kanaalsgeluid (front L-R) in een ac-3-jasje gemaakt wordt. Maar dat zou je kunnen proberen.
AVé,
Cuno

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Dolby geluid

Bericht door Hans Tieben » vr 31 mar 2023, 12:08

Ja dat heb ik al geprobeerd. De genoemde codecs geven inderdaad als resultaat een 2 kanaals dolby geluid. Als ik dolby 5.1. wil ,produceren moet dat via de wmv-optie, dat werkt. Wel jammer dat andere opties niet werken, want ik zou hier het liefst een mp4 bestand met dolby 5.1 geluid willen kunnen maken. Misschien iets voor Wings X?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Dolby geluid

Bericht door Cuno Wegman » zo 02 apr 2023, 22:35

Hallo Hans,

Ik heb aan Christoph Hilger de vragen gesteld over het maken van video met 5.1-audio.
Het maken van video's met 5.1-audio wordt gezien als "zeer zelden gebruikt". (Ik heb er ook in het Duitse forum de afgelopen jaren ook geen vragen of opmerkingen over gelezen.)
Hij heeft het voor Wings X in ieder geval wel op de ToDo-lijst gezet:
das ist ein Spezial-Feature, das kaum jemals in der Praxis verwendet wurde. Daher gibt es aktuell lediglich Stereoton beim Video-Export. Ich setze das gerne auf die ToDo-Liste und schaue mir bei Gelegenheit einmal an, wie das am sinnvollsten realisiert werden kann.
Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Plaats reactie