DVD maken en beeld/scherm grootte

Plaats reactie
Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

DVD maken en beeld/scherm grootte

Bericht door Will Kuiper » vr 06 jun 2014, 21:56

Ik heb een show gemaakt in het 16-9 en wil hiervan een DVD maken. Mijn WP-show is bij de exefile beeldvullend op mijn pC-scherm (1680 x 1050). De DVD die ik gemaakt heb is echter een stuk kleiner (ongeveer 37 x 19 cm op het scherm van 48 x 30 cm).

Vraag 1: hoe kan ik het formaat van de DVD beeldvullend krijgen?

Vraag 2: ik heb begrepen dat ik in mijn WP 5 ook een Blu Ray kan samenstellen. Ik zie er echter niets over staan in het menu en ook de HELP kent het begrip (nog) niet.

Wie kan me helpen?? bedankt alvast!! Vr.gr. Will

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: DVD maken en beeld/scherm grootte

Bericht door Jan Roeleveld » di 10 jun 2014, 09:25

Beste Will,

Antwoord op vraag 1: Om een DVD (die per definitie 720 pixels breed is) beeldvullend weer te geven moet je in de player (door een rechtsklik op je scherm) kiezen voor 'beeldvullende weergave' of 'volledig beeldscherm'. Bij weergave middels een DVD-player op een TV moet je op de afstandsbediening van de TV kiezen voor 'uitvullen'. Mooier dan 720 pixels breed wordt het echter niet. (interpolatie).

Antwoord op vraag 2: Als ik in de zoekfunctie van WP5 de term 'Blu Ray' intyp kom ik bij H.264 erstellen en daar staat te lezen hoe te handelen.

Tevens zijn er (nog Duitstalige) Videotutorials over het maken van Blu Ray's:

https://www.youtube.com/embed/qx_60ssVV ... 1&vq=hd720
https://www.youtube.com/embed/aE7L2r_Bb ... 1&vq=hd720
https://www.youtube.com/embed/vXqIWOASp ... 1&vq=hd720

In mijn boekje "Beeldverhoudingen en beeldformaten" (http://www.hdav.nl/brochure-beeldverhou ... ldformaten) vind je veel verhelderende info in de laatste twee hoofdstukken.

Tenslotte een vraag van mij... Hoe kom je bij een resolutie van 1680 x 1050...? In 16:9 zouden exe-files voor jouw beamer 1400 x 788 moeten zijn...
Succes..!

Groeten,

Jan

Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

Re: DVD maken en beeld/scherm grootte

Bericht door Will Kuiper » di 17 jun 2014, 14:58

Dank Jan voor je reactie. Die van mij komt een beetje laat, omdat ik even een weekje in NL was.

1. Over het beeldvullend. Jouw oplossing is mij bekend (via de button op de DVD-player op de pc: volledig scherm inschakelen), maar dat geeft bij mij geen beeldvullend resultaat. Het beeld wordt aan weerszijden een paar centimeter groter, maar zeker niet beeldvullend. Heb ik misschien in de beginfase van het maken van de show een foute instelling gemaakt? Mijn beeldscherm is 1680x1050. In welk menu moet ik dat instellen? Of doe ik iets anders fout?

2. Je antwoord op Blu Ray is uitvoerig en ik heb de helppagina's (uitgebreid) gevonden. Ik wist niet, dat je dat moest vinden onder H.264. Ik ga het bestuderen!

3. Antwoord op jouw vraag heb ik al gegeven: mijn PC beeldscherm is 1680x1050. Die wil ik dus graag beeldvullend hebben. De beamerresolutie klopt, zoals je schrijft.

Hartelijke groet uit La douce France,
Will

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: DVD maken en beeld/scherm grootte

Bericht door Jan Roeleveld » wo 18 jun 2014, 16:01

Beste Will,

Die 1680 x 1050 resolutie is een niet zo heel erg gangbare resolutie. Het is geen 4:3, het is geen 3:2 en het is geen 16:9 om maar de meest voorkomende te noemen in ons wereldje.
Deze resolutie wordt in beamerland aangeduid als 16:10 en is alléén in gebruik bij Canon en Panasonic met de 1920 x 1200 beamers.
Als jij jouw shows beeldvullend voor die monitor wilt maken moet je via een rechtsklik in je previewschermpje kiezen voor 'eigenschappen' en daarna bij 'Beeldverhouding' de voorkeuze 16:10 (WUXGA) kiezen.
Als je daarna (rechts daarvan) de resolutie 1680 invult en het vinkje zet bij 'Beeldverhouding behouden' dan zal Wings Platinum automatisch voor de hoogte 1050 kiezen.

Als je de shows vervolgens ook in die resolutie uitvoert als EXE kun je ze op die monitor bekijken. Een MPEG of WMV moet je uitvoeren als 1680 x 1048 want de resoluties moeten deelbaar zijn door 16.
Voor jouw beamer (die een maximale breedte heeft van 1400 pixels) moet je files maken in een resolutie van 1392 x 880.
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie