DirectX 9.0

Plaats reactie
Aart Teeuwen

DirectX 9.0

Bericht door Aart Teeuwen » zo 03 mei 2026, 14:00

Wellicht is dit onderwerp eerder ter sprake geweest, maar ik heb het niet kunnen vinden.
Ik heb mijzelf een mooie nieuwe computer kado gedaan met goeie specificaties, alle benodigde software geïnstalleerd (Photoshop, Lightroom en Topaz) Maar toen ik Wings 6 wilde installeren met de bijbehorende DirectX 9 software, kreeg ik de melding dat deze download niet meer beschikbaar is. Ook via een andere route is dit niet gelukt vanwege problemen met de Windows 11 beveiliging. Is hier wellicht een andere oplossing voor om toch gebruik te kunnen blijven maken van Wings 6?
Aart Teeuwen

Cuno Wegman
Contacteer:

Re: DirectX 9.0

Bericht door Cuno Wegman » zo 03 mei 2026, 16:06

Hallo Aart,

Het is volgens mij nog steeds prima mogelijk om DirectX 9 te downloaden (en te installeren): op mijn computers met Windows 11 werkt het zonder problemen, en er zijn bij mij ook geen andere gevallen bekend waarbij het niet lukt.

Downloaden zou bijvoorbeeld hier mogelijk moeten zijn:
https://www.microsoft.com/nl-nl/downloa ... aspx?id=35

En als het via de site van Microsoft niet lukt, is er natuurlijk de website van de Nederlandse importeur, hdav.nl.
Op zijn installatiepagina voor Wings 6 staat een downloadlink naar DirectX 9:
https://www.hdav.nl/wings-platinum/inst ... platinum-6

Als downloaden of installeren door Windows 11 wordt tegengehouden, heb je de beveiliging op een te hoog niveau staan, mogelijk door extra beveiligingssoftware zoals Norton. Dan is soms het middel erger dan de kwaal. De standaard beveiliging van Windows 11 is tegenwoordig in nagenoeg alle gevallen meer dan voldoende.

Wings 6 is onder windows 11 in ieder geval nog prima te gebruiken.

Mvg
Cuno
AVé,
Cuno

Aart Teeuwen

Re: DirectX 9.0

Bericht door Aart Teeuwen » zo 03 mei 2026, 21:27

Hallo Cuno,

Dank voor je reactie, maar wat er is is gegaan is mij nog steeds niet duidelijk, maar als ik die DirectX wilde downloaden via de officiële Microsoft site, kreeg ik constant de melding: "We're sorry, this download is no longer available", wat ik ook probeerde.
Maar via jouw links is het inderdaad gelukt om alles te downloaden en te installeren.
En mijn eerste indruk is dat het programma weer normaal werkt.
Hartelijk dank weer Cuno!

mvg,
Aart

Plaats reactie