Haperingen bij audio presentatie

Plaats reactie
Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

Haperingen bij audio presentatie

Bericht door Will Kuiper » vr 13 jun 2014, 12:28

Ik ben 1x in de twee jaar betrokken bij grote balletpresentaties in Martini Plaza in Groningen. Je moet dan denken aan: de muziek voor de dansvoorstelling, die ik in WP 5 heb gemixed en gemonteerd en ook tijdens de voorstellingen direct vanuit WP aanstuur. (Dit om sneller te kunnen ingrijpen, corrigeren, wanneer dat noodzakelijk kan zijn. Het zijn tenslotte life-voorstellingen!). Ook worden in de audioshow meestal verschillende stops ingebouwd om de techniek op het podium de gelegenheid te bieden snel werkzaamheden te verrichten, tussen de verschillende dansen.

Zo ook dit jaar en ik liep daarbij tegen een probleem op: soms vertoont de geluidsmix een korte hapering, zeer kort, milli-seconden, maar je hoort het wel! En dat is natuurlijk zeer hinderlijk voor de dansers! En als "geluidsman" krijg je er de zenuwen van!!

Ik sloot niet uit, dat het aan mijn laptop lag, maar toen ik WP en de gemaakte geluids-show op de laptop van Martini Plaza had gemonteerd (een kale machine, waarop geen andere programma's staan, alleen windows 7 professional en dus WP5), deed het verschijnsel zich ook daarop (soms) voor.

Voor alle duidelijkheid: de storing doet zich "soms" voor. Klik je even terug en speel je de muziek nogmaals af, dan is het meestal verdwenen. Verder heb ik, in tegenstelling met andere jaren, dit jaar alleen maar te doen met een tijdlijn met alleen muziek.

Ik heb met Cuno over het probleem gesproken en we kwamen er niet achter wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Heeft iemand een idee, wat de oorzaak zou kunnen zijn. Of moet je concluderen, dat je voor zo'n voorstelling toch veiliger gebuik kunt maken van CD of mini-disk. Met WP werken tijdens zo'n voorstelling vind ik juist zo prettig, omdat ik de muziek continu visueel kan volgen!!

Alvast dank voor het meedenken!

Hartelijke groeten, Will Kuiper

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Haperingen bij audio presentatie

Bericht door Jan Roeleveld » vr 13 jun 2014, 13:15

Will,

Eigenlijk zou ik alleen maar willen zeggen: "Als Cuno het niet weet, dan weet niemand het". Het enige dat ik kan bedenken is dat je harde schijf een 'hik-up' kan hebben waardoor die hapering ontstaat.
Het is geen geheim dat harde schijven met een mechanische leeskop daar nog wel eens last van hebben. En in de HELP van Wings PLatinum 5 staat bijvoorbeeld te lezen dat Windows 7 standaard elke 30 minuten een vorm van schijfdefragmentatie toepast. Dat kan tot storingen leiden staat er bij. Bij SSD-schijven zou dat probleem aanzienlijk minder moeten zijn omdat mechanisch bewegende delen hier ontbreken en de automatische defragmenteerfunctie bij gebruik van SSD's sowieso uitgeschakeld moet zijn.
Maar evengoed kan een in de achtergrond meedraaiend programma de processor tijdelijk in een piek belasten en dan ontstaan deze haperingen ook. In elk geval zou je de waslijst kunnen afwerken die in de HELP van Wings PLatinum 5 te vinden is onder de kop "Optimierung von Windows 7". Hier staat punt voor punt aangegeven wat de standaard Windows 7 instelling is en wat je moet veranderen voor een optimaal gebruik van Wings Platinum.
Succes..!

Groeten,

Jan

Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

Re: Haperingen bij audio presentatie

Bericht door Will Kuiper » di 17 jun 2014, 15:09

Beste Jan,

Even een update over de audio-presentaties in Martini-Plaza.

Ik heb de shows afgespeeld op de laptop van MP, zoals hierboven gemeld: een "schone" machine. Bij de drie voorstellingen, die ik muzikaal aangestuurd heb met Wings Platinum 5, is het bij één muzieknummer voorgekomen, dat er tijdens het afspelen korte haperingen in de muziek waren, gecombineerd met korte haperingen van de cursor in het WP menu-beeld. Ook de technici van MP melden na afloop van de voorstelling aan mij de geconstateerde haperingen. Gelukkig was het zo kort, dat de dansers niet van slag raakten!

Ik heb dat nummer nog weer apart laten spelen en hoor nu geen haperingen, dus het heeft waarschijnlijk geen zin je de file op te zenden?

Met dank voor het meedenken en reageren,
hartelijke groet uit Frankrijk,

Will

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Haperingen bij audio presentatie

Bericht door Jan Roeleveld » wo 18 jun 2014, 15:49

Beste Will,

Nee, dat heeft geen zin, want aan die file kan ik niks zien. Het is een hardwareprobleem zoals ik omschreef.

Groeten,

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie