foutief ingestelde witbalans bij video opnamen

Plaats reactie
willy_dellaert
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 16:19

foutief ingestelde witbalans bij video opnamen

Bericht door willy_dellaert » di 08 jul 2014, 18:31

Ik heb een aantal (overigens uitstekende) video en foto opnamen gemaakt met mijn EO5D spiegelreflex camera in een zaal
met overwegend kunstlicht.
Helaas stond de witbalans van de camera niet goed ingesteld en het resultaat zijn beelden met overdreven gele tonen.
Het corrigeren van de foto's met een foto bewerkingsprogramma gaat zonder probleem.
Ik was op zoek in Platinum naar een speciaal effect om op dezelfde wijze de video's te korrigeren, doch vind dit niet.
Wie weet er meer hierover ?

willy_dellaert
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 16:19

Re: foutief ingestelde witbalans bij video opnamen

Bericht door willy_dellaert » di 08 jul 2014, 21:55

Met het aanbrengen van een kleurspoor op het video object en het kiezen van een gepaste kleur in de kleurencirkel (136,235,255)
komt men al een eind verder, doch misschien zijn er nog betere oplossingen ??? (dank tip Gemma Van Voorst)

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: foutief ingestelde witbalans bij video opnamen

Bericht door jaap postma » ma 14 jul 2014, 22:15

Hallo Willy,

Je kunt de film importeren in Lightroom, daar kun je in de Library module bij Quick Develop kiezen voor witbalans aanpassen, je kunt Lightroom een automatische aanpassing laten doen of handmatig de kleurtemperatuur en kleurtint aanpassen. (De Develop module werkt niet met video, maar Quick Develop wel!)

Niet vergeten daarna de film(s) weer te exporteren :D want Lightroom verandert aan het bronmateriaal niets (non destructieve)
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Plaats reactie