ontbreken van een bestand in mediapool

Plaats reactie
Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Ria Hoogerhuis » ma 11 aug 2014, 15:00

Beste Jan, Remy , Cuno o.a.
Voordat ik de cursus HDAV volgde , heb ik een show gemaakt. Als ik nu de show start geeft hij de opmerking: er ontbreken bestanden in de mediapool. Ik laat hem zoeken in de map afbeeldingen en hij geeft door: 6 bestanden niet gevonden.
Ik heb alles gechecked - show - mediapool - map afbeeldingen en alle foto's staan correct overal in. Alleen niet de teksten die ik gemaakt heb in het Wings programma. Slaan wellicht die niet gevonden bestanden op mijn tekst ( foto's) ?
groetjes
Ria

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Remy Van Looveren » di 12 aug 2014, 12:13

Ria, en alle andere meelezers,
Als ik de mededeling krijg dat niet alle beelden voorhanden zijn, durf ik al eens 'neen' antwoorden op de vraag of ze moeten gezocht worden. De show gaat dan gewoon open en in de Media-Pool kijk ik dan na of er objecten (afbeeldingen, audio, tekst,...)ontbreken. Dat is duidelijk te zien want die vertonen dan vooraan een rood kruis. Het is dan zaak om die bestanden op de juiste plaats te zetten zodat jouw show die kan vinden.
Overigens lijkt het me onwaarschijnlijk dat het gaat om teksten die je in WP gemaakt hebt. Moest je, waarschijnlijk accidenteel, die trachten te verwijderen, zou dat toch niet gelukt zijn omdat WP dan steeds zegt : 'een poolobject kan niet verwijderd worden als het binnen het project gebruikt wordt.'. Meer dan waarschijnlijk is er dus extern (van WP) een locatiewijziging van de ontbrekende bestanden gebeurd.
Veel succes.
Remy

Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Ria Hoogerhuis » di 12 aug 2014, 18:57

Remy, dank voor de reactie.
Intussen heb ik ontdekt dat het inderdaad niet gaat over teksten. Maar twee vreemde verschijnselen. Ik probeer het uit te leggen, nl. : 1 foto staat als nummer _0153 tweemaal in de mediapool. Achter deze foto staat : 2x gebruikt en heeft de "paarse" stip. Iets verderop staat hetzelfde nummer _0153 met ervoor het rode kruis en erachter: bestand ontbreekt. rara .
Dan staan er in dezelfde mediapool 4 nummers met een rood kruis ervoor en erachter bestand ontbreekt , maar dan wel daarachter 1x gebruikt ! Deze foto's staan niet in de tijdlijn, noch in het mapje afbeeldingen. Dus de mededeling 1x gebruikt is voor mij een raadsel. Ik kan ze dus ook niet verwijderen, want dan krijg ik de melding: een poolobject kan niet verwijderd worden enz.
Misschien weet iemand wat hier aan de hand is ?
groetjes
Ria

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Remy Van Looveren » wo 13 aug 2014, 09:47

Ria, en alle andere belangstellenden.
We zoeken verder naar een 'oplossing'...
Eerst en vooral zou ik uitzoeken of de ontbrekende bestanden inderdaad dezelfde bestanden zijn. Het zou immers goed kunnen dat ze op het einde van de bestandsnaam dezelfde naam hebben (_0153), maar dat het volledige pad (en dus ook de locatie) anders zijn. Je kan dat nagaan door in de media-pool-afbeeldingen naar het volledige pad van je afbeelding(en) te kijken. Als je werkt met de 'lichtbakweergave' eerst naar de 'lijstweergave' gaan en dan zien of het volledige pad weergegeven wordt. Als dat niet zo is druk je 'CTRL-H' en dan krijg je 't volledige pad. Veel kans dat deze bestanden toch ergens anders staan of een andere naam hebben. Een andere (externe ?) harde schijf, ... ? Mocht dit dus alsnog zo zijn : de bestanden naar de juiste locatie verslepen/kopiëren zodat WP ze kan vinden.
Als dit geen soelaas brengt zou ik in de media-pool-afbeeldingen (maakt niet uit of het de lichtbakweergave dan wel de lijst is) met de rechtermuisknop op het ontbrekende plaatje klikken. Uit het dan verschijnende submenu kies je 'timeline objecten' selecteren. WP zoekt dan waar die objecten gebruikt worden en zal dat in je tijdlijn, op het juiste spoor, aanduiden door de onderkant van het plaatje geel te maken. Dat geldt natuurlijk alleen voor jouw beeldje _0153 dat 2 maal gebruikt wordt. 't Zou wel eens kunnen dat er een tijdlijn 'verschijnt' waarvan jij het bestaan niet vermoedde... Mocht dit zo zijn, en je hebt deze 'hervonden' tijdlijn niet nodig kan je die eenvoudig verwijderen. De aanduiding dat de beeldjes tweemaal gebruikt zijn verdwijnt dan ook en je kan die beeldjes perfect verwijderen.
Misschien moet je dit alles eerst en eens uittesten. Lukt het niet horen we wel opnieuw van jou.
Succes
Remy

Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Ria Hoogerhuis » vr 15 aug 2014, 19:55

Remy,
Je beide oplossingen zijn juist. Mijn dank daarvoor. Bij de één was de locatie verschillend en de 4 onbekende foto's stonden inderdaad op lijnen 14-15-16-17. Dat was ik vergeten en had daardoor op de bovenliggende sporen " gewoon" weer foto's geplaatst. Dom dom dom. Alleen ik ben daarna nog dommer aan de gang gegaan. De gemaakte show bestaat uit "voor" en "na" de pauze.
Op de D-schijf stond onder WP-afbeeldingen - diverse mappen met gebruikte- en niet gebruikte foto's m.b.t. die show.
Ik wilde dat de gebruikte foto's in een map:voor pauze en na pauze staan en heb ze daarnaar gekopieerd.
Dat is goed gelukt, dus dacht ik dat ik klaar was. Echter, toen ik mijn show ( voor de pauze) ging openen , geeft hij de melding: er ontbreken bestanden in de mediapool.
Daarnaar kijkend zie ik bij geen enkele foto een rood kruis en ze staan keurig in de tijdlijn.
Wel komen in de mediapool 8 foto's voor met:D:\RECYCLE.BIN\S-1-5-21 gevolgd door vele nummers en dan waar de foto in oorsprong stond en het fotonummer. Het vreemde hiervan vind ik dat alle 8 foto's heel keurig vermeld zijn in de map "voor pauze" , gelijk de overige gebruikte foto's. 't Blijft verrassend. Groetjes Ria

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Remy Van Looveren » zo 17 aug 2014, 16:32

Ria,
Goed dat 'alles terug O.K.' is...
Voor wat dat bestand D:\RECYCLE.BIN\S-1-5-21 gevolgd door vele nummers betreft kan ik je niet verder helpen. Cuno weet daar zeker iets zinnigs over te zeggen.
Nog een tip, ook voor de meelezende anderen. ;)
Het risico dat je zaken over het hoofd ziet, is niet gering, bij uitgebreide shows.
Daar bestaat binnen WP een perfect hulpmiddel voor. Kijk maar eens bij de instructievideo's die je op de website van JR uit H kan vinden.
Of, in jouw geval,in de syllabus van je 'advanced'-cursus die je laatst volgde. Meer bepaald pagina 79.
Groetjes
Remy

Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Ria Hoogerhuis » ma 18 aug 2014, 15:28

Remy,
bedankt voor je tijd. Ik heb zelf maar iets gedaan om die vreemde sRECYCLE.BIN\ enz. foto's te verwijderen uit de mediapool.Heb de foto's uit de WP map nogmaals gesleept naar de mediapool. Die foto uit de tijdlijn verwijderd - vreemde sRECYCLE.BIN vermelding in de mediapool verwijderd en vervolgens uit mediapool de juiste benaming weer in tijdlijn gezet. Een hele omweg denk ik, maar t werkt. Veel oefenen !!
groetjes Ria

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: ontbreken van een bestand in mediapool

Bericht door Cuno Wegman » ma 18 aug 2014, 19:57

Hallo Ria,

De map RECYCLE.BIN is de prullenbak van Windows. Als je bestanden van een schijf verwijdert (wist), worden die bestanden (normaliter) niet echt gewist, maar verplaatst naar de prullenbak. Van daaruit kun je die bestanden dus ook weer terughalen.

Mijn voorzichtige vermoeden (op basis van ervaringen met veel computergebruikers):
- je hebt de betreffende bestanden wel in een show gebruikt, maar niet eerst naar een map van die show gekopieerd of verplaatst;
- je hebt eventueel een kopie van de show gemaakt, of de show verplaatst;
- je bent die bestanden op een gegeven moment ergens op een schijf tegengekomen en dacht "die hoef ik hier niet te bewaren want die zitten al in een show" en ze gewist;
- omdat de prullenbak ook maar gewoon* een map is, heeft Wings Platinum bij het zoeken naar ontbrekende bestanden ook hier gezocht (en gevonden).

* Niet helemaal gewoon: normaliter is het een map die niet getoond wordt (verborgen map). Maar dat is voor WP geen bezwaar.
AVé,
Cuno

Plaats reactie