problemen met presentaties op een desk-top

Plaats reactie
peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

problemen met presentaties op een desk-top

Bericht door peter stops » za 30 aug 2014, 09:58

Enige tijd geleden ging mijn laptop kapot. Ik besloot een desk-top te kopen en installeerde wp4 daarop. Alles verliep prima tot het moment dat ik een presentatie wilde afspelen. Er gebeurde niets. Hoe hard ik ook naar het scherm keek, de presentatie ging niet van start. Ik kreeg wel een melding dat er een of ander aparaat ontbrak en bij het doorspitten van de mogelijke opties bleek dat er problemen zouden zijn met de geluidskaart. Vreemd want gewone muziek kon gewoon worden afgespeeld. Van alles geprobeerd maar pas toen ik ik mijn headset aansloot ging het programma lopen. Is dat niet raar? Dat ik er nooit eerder mee te maken kreeg zou kunnen komen dat een laptop een ingebouwde luidspreker heeft. Een uitvoerige email met Jeroen hierover gehad maar ook samen kwamen wij er niet uit totdat ik, zoals ik al schreef, de headset aansloot. Doe ik soms iets anders verkeerd of klopt dit probleem.
met vriendelijke groeten
Peter Stops

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: problemen met presentaties op een desk-top

Bericht door Cuno Wegman » za 30 aug 2014, 18:50

Hallo Peter,

Een computer kan over meerdere "geluidskaarten". Daarbij kan bijvoorbeeld ook een HDMI-aansluiting een geluidskaart zijn: via deze weg kan geluid naar een extern apparaat gebracht worden.
Sommige programma's zoeken zelf de "meest passende". Bij andere programma's (Wings Platinum) kun je zelf aangeven welke geluidskaart gebruikt moet worden.
Exe-presentaties die met Wings Platinum gemaakt zijn maken altijd gebruik van de geluidskaart die binnen Windows als standaard geluidskaart is aangewezen (Configuratiescherm - Geluid).
Ik vermoed dat de hoofdtelefoonaansluiting (headset) daar als standaard geselecteerd is.

Klik met de rechter muisknop op de gewenste geluidskaart/geluidsaansluiting en kies dan "Als standaardapparaat instellen".

Het feit dat de exe niet wilde starten hangt hiermee samen: als een exe (dus: Windows) signaleert dat aan een uitgang geen weergaveapparaat aanwezig is, kan dit als fout (en voor een exe van Wings Platinum: blokkerende fout) gezien worden. Net alsof de geluidskaart niet aanwezig is.
AVé,
Cuno

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: problemen met presentaties op een desk-top

Bericht door peter stops » wo 10 sep 2014, 22:47

Beste Cuna,

wel wat laat maar bedankt voor je snelle antwoord. Ik ga dit zeker proberen. Het was welliswaar geen exe bestand maar een normale presentatie die ik wilde proberen. Maar waarschijnlijk zal een en ander ook bij een niet exe bestand lukken.
Nogmaals bedankt voor je snelle en vakkundig antwoord
peter stops

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: problemen met presentaties op een desk-top

Bericht door Cuno Wegman » do 11 sep 2014, 20:56

Hallo Peter,

Uit jouw omschrijving "een presentatie wilde afspelen" leidde ik af dat het hier om een zelfstandige presentatie (dus een exe) ging. Uit jouw reactie leid ik af dat je de weergave vanuit de tijdlijn van WP bedoelt. In dat geval kun binnen WP controleren of de juiste geluidskaart ingesteld staat:
Extra
Opties
Globale opties
Geluidskaart WDM (of ASIO)
AVé,
Cuno

Plaats reactie