omzetten naar nummering voor timelaps

Nodig of handig bij het maken van HDAV-productis
Plaats reactie
peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

omzetten naar nummering voor timelaps

Bericht door peter stops » wo 30 nov 2016, 17:45

Beste mensen,
als je in timelaps wilt werken moet je de opnamen die je wilt gebruiken in volgorde nummeren.
Is er een programma die de namen van de opnamen in een nummer omzet zodat ze gesorteerd kunnen worden gebruikt en ik niet 500 opnamen met de hand moet om nummeren
Alvast bedankt voor jullie hulp
Peter Stops

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: omzetten naar nummering voor timelaps

Bericht door Cuno Wegman » wo 30 nov 2016, 20:45

Hallo Peter,

Ik ga er van uit dat
- de foto's op dit moment namen hebben zoals die door de camera zijn toegekend, zoals DSC_1234.
- er foto's/nummers tussenuit zijn waardoor de reeks niet meer doorlopend genummerd is.

Er zijn, zoals gebruikelijk, vele mogelijkheden om dit te realiseren.
Als de foto's in Lightroom staan kun je ze bij het exporteren een nieuwe naam met doorlopend volgnummer geven.
Als de foto's als bestanden op de harde schijf staan, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van
Total Commander (TC): een programma voor uitgebreid bestands- en mappenbeheer (vervanger voor de Verkenner). Te downloaden op http://www.ghisler.com/download.htm.
De stappen binnen TC:
- navigeer naar de map met de foto's
- selecteer de foto's
- kies in het menu Bestand - Uitgebreid hernoemen... (of gebruik toetscombinatie Ctrl+M)
- vul een basisnaam in, gevolgd door [C] en kies rechts bovenin bij Cijfers het aantal cijfers, bij 500 foto's minimaal 3)
- beoordeel het beoogde resultaat in de kolom Nieuwe naam en klik bij akkoord op Start!

XnView: een gratis programma om foto's te bekijken en beperkt te bewerken (http://www.xnview.com/en/).
De stappen:
- navigeer naar de map met de foto's
- selecteer de foto's
- klik rechts op een van de foto's en kies Reeks namen wijzigen
- zet Naam opmaak aan en vul een basisnaam, gevolgd door een #-teken voor elke gewenste tellerpositie (bij 500 foto's minimaal 3)
- beoordeel het beoogde resultaat in de kolom Nieuwe naam
- als de oorspronkelijke foto's niet in de juiste volgrode staan, kun je individuele foto's nog verplaatsen
- en klik op Naam wijzigen
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: omzetten naar nummering voor timelaps

Bericht door Adri Snijders » do 01 dec 2016, 09:18

Goedemorgen beste mensen,

Het kan ook nog anders, tenminste voor de bezitters van Adobe Primiere Elements. Deze Adobe heb ik in de uitvoering nummer 10, dus waarschijnlijk zal de werkwijze ook gelden voor latere versies.
Nadat de foto's in WP omgezet zijn in beeldsequentie, in het video spoor zijn gesleept klik je bij uitvoer op H.264-video (mp4). Deze handelingen sla ik even op in een apart bestandje, wat ik 'uitproberen' heb genoemd. (afhankelijk van de lengte: ga koffie zetten) Sleep het in Primiere naar de video tijdlijn, rechtsklik in het blauwe gedeelte, rechtsklik op het woord 'tijd uitrekken', vink op 'snelheid omkeren', OK, linksklik op 'delen', linksklik op 'computer', en vul bij opslaan in waar de omgedraaide timelapse naar toe moet, klik op 'opslaan' (drink een kop koffie) en sleep hiervandaan de video in WP en je hebt een omgedraaide timelapse . Ik zie geen verlies aan kwaliteit. Start met F5 en niet met de spatiebalk maar dat is een bekend fenomeen.

Met behulp van diezelfde Adobe is het ook mogelijk een video om te draaien. Sleep je video in de tijdlijn van Premiere, rechtsklik in het blauwe gedeelte, rechtsklik op het woord 'tijd uitrekken', vink op 'snelheid omdraaien', OK, linksklik op 'delen', linksklik op 'computer', en vul bij opslaan in waar de omgedraaide video naar toe moet klik op 'opslaan' (drink twee koppen koffie) en sleep hiervandaan de video in WP en je hebt een omgedraaide video. Ik zie geen verlies aan kwaliteit. Start met F5 en niet met de spatiebalk maar dat is een bekend fenomeen.

Ik heb geen idee of dit een te grote omweg is, maar WP is een hobby en hobby kost tijd en er zullen nog veel meer methoden zijn en hierna hoef ik voor de rest van de dag geen koffie meer. Of even wachten tot WP zelf iets ontwikkeld.

Fijne donderdag,

Adri

Tom van Hell
Berichten: 47
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: omzetten naar nummering voor timelaps

Bericht door Tom van Hell » do 01 dec 2016, 15:58

Voor mensen met Photoshop is timelaps maken ook heel makkelijk.
Zie https://www.youtube.com/watch?v=-ZHXXsZ4K8g
Je kan zelfs aanpassingslagen toevoegen die dan op alle frames toegepast worden.

queenie reesinck
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 21:35

Re: omzetten naar nummering voor timelaps

Bericht door queenie reesinck » do 08 dec 2016, 21:22

je kunt ook het programma "Bulk Rename Utility" (gratis) gebruiken. Daar kun je nog veel meer mee dan alleen enkelvoudig hernummeren.

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: omzetten naar nummering voor timelaps

Bericht door peter stops » za 31 dec 2016, 16:23

beste Cuno en Adri,
door omstandigheden kan ik nu pas op jullie antwoorden reageren.
Werkt allemaal prima. Ontzettend bedankt voor jullie hulp
met vriendelijke groeten
Peter stops

Plaats reactie