ShowStarter

Nodig of handig bij het maken van HDAV-productis
Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

ShowStarter

Bericht door Cuno Wegman » ma 17 apr 2017, 16:47

Tijdens bijeenkomsten van de NVBG-regio Arnhem en de Stumpfl Gebruikers Groep heb ik een programma gedemonstreerd dat ik gemaakt heb om op eenvoudige wijze een "presentatie-menu" te maken om een aantal series te vertonen. Bijvoorbeeld voor een clubavond of thuis voor familie en vrienden.

Dit programma, door mij ShowStarter genaamd, is vanaf nu te vinden op de downloadpagina van mijn website (http://www.ceegee.nl).

Het programma is gratis. In de download (een zip-bestand) vindt u het programma plus een handleiding.

Reacties, gebruikerswensen en terugmeldingen over het gebruik zijn van harte welkom.
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: ShowStarter

Bericht door Henk Butink » do 18 mei 2017, 16:05

Beste Cuno,

De in de SGG-bijeenkomst van maart aangekondigde ShowStarter gevonden en gedownload.
Ga ermee aan de slag.

Op dit moment geweldig bedankt.
Een mooie zomer (ook aan alle forumgebruikers trouwens).

Groet Henk Butink

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: ShowStarter (nieuwe versie)

Bericht door Cuno Wegman » vr 26 mei 2017, 22:07

Een bijgewerkte versie van het programma ShowStarter is beschikbaar, met dank aan Hans Meijer voor zijn testwerkzaamheden.

Naast een paar kleine correcties en aanpassingen is de meest zichtbare uitbreiding: de mogelijkheid om een eigen afbeelding als achtergrond te gebruiken.

De meest recente versie van ShowStarter is altijd te vinden op de downloadpagina van mijn website (http://www.ceegee.nl).
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: ShowStarter

Bericht door Henk Butink » za 29 jul 2017, 20:19

Beste Cuno,

Kan het zijn dat de font-grootte van de titel nu te groot is?
De stokjes van de j en g vallen onder het middenstuk.

Bij het aanmakern van een showstarter zou ik graag in de gelegenheid zijn om een naam op te geven: een bewaren als optie.
Ik heb veel presentatie-programma's die ik een eigen showstarter wil geven.

Of... mis ik iets.

Dank alvast
Groet, Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: ShowStarter

Bericht door Cuno Wegman » za 29 jul 2017, 21:05

Hallo Henk,
Henk Butink schreef:Kan het zijn dat de font-grootte van de titel nu te groot is?
De stokjes van de j en g vallen onder het middenstuk.
Ik heb dit verschijnsel nog niet meegemaakt, maar ik kan me wel voorstellen dat in sommige situaties kan voorkomen.
Welk lettertype/font heb je gebruikt en wat is de resolutie van het scherm waarop je ShowStarter gebruikt?
Met deze gegevens wil ik dan zoeken naar oorzaak en oplossing.
Bij het aanmakern van een showstarter zou ik graag in de gelegenheid zijn om een naam op te geven: een bewaren als optie.
Ik heb veel presentatie-programma's die ik een eigen showstarter wil geven.
Of... mis ik iets.
Ik heb er bewust voor gekozen om in (deze versie van) het programma geen opties in te bouwen voor het opslaan en openen van presentatie-sets. Op de manier waarop ShowStarter nu werkt, kan een gebruiker nooit vergeten om wijzigingen op te slaan, of vergeten hoe het bestand ook al weer heette en waar het stond: het presentatie-bestand heeft altijd de naam van het programma, en staat in dezelfde map als het programma.

Daarmee is hopelijk ook gelijk de oplossing voor jouw probleem zichtbaar: bij elke kopie die je van ShowsStarter.exe maakt (en dus een eigen naam geeft, bijvoorbeeld "Franse avond.exe"), hoort een eigen presentatiebestand.
En je kunt zoveel van dergelijke setjes (exe-bestand plus ssi-bestand) maken als je wilt.

Ergens op mijn to-do-lijst staat wel een mogelijkheid om met meerdere bestandsnamen voor presentatie-sets te werken. Maar dan (ook) gekoppeld aan de mogelijkheid om direct bij het starten het presentatiescherm te tonen, in plaats van het huidige algemene scherm. Daarmee wordt het dan mogelijk om vanuit een presentatie-set een andere presentatie-set te openen (feitelijk een vorm van submenu's).

Hopelijk kun je met bovenstaand antwoord een stuk verder komen.

PS ik heb zojuist een bijgewerkte versie van ShowStarter op mijn website gezet (versie 1.0.1.12).
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: ShowStarter

Bericht door Henk Butink » ma 31 jul 2017, 20:51

Beste Cuno,

Dank voor je snelle uitgebreide reactie.

Ik zie het probleem op mijn laptop waar ik de ShowStarters definieer, beeldscherm 1366x768x59Hz lettertype Verdana.
Maar ander typen geven ook het probleem.

NB. Mijn presenatie JVC beamer 1400x1050 pixels is "in de zomerberging/stand" (daarop dus nog niet getest).

Ik kan leven met een ShowStarter per programmamap. Ik had niet direct nieuwe wensen in gedachten.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: ShowStarter

Bericht door Cuno Wegman » wo 02 aug 2017, 16:02

Hallo Henk,

De berekening van de lettergrootte houdt inderdaad onvoldoende rekening met de grootte van het scherm, zeker als de hoogte minder is dan 1050 of 1080 is dat merkbaar tot hinderlijk. Ik zal dit binnenkort aanpassen en melden zodra de nieuwe versie ter beschikking staat.

Voor wat betreft meerdere ShowStarters: er kunnen er meer in één programmamap staan, zolang je ze elk een eigen naam geeft (exe plus ssi-bestand, als je de exe een andere naam geeft, maakt deze automatisch het bijbehorende ssi-bestand).
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: ShowStarter

Bericht door Henk Butink » wo 20 sep 2017, 13:24

Beste Cuno,


Een vraag.
Kan tijdens een presentatie direct naar "toon het programma" gestapt worden?
Nu gaat dat via het input scherm van teksten en links.
Of mis ik iets?

Bij de eerste test van de ShowStarter werkten de remote-links niet dus geen directe stappen naar een ander deel van de show. Na het opnieuw opstarten van de computer was dat probleem er niet meer.
Omdat dit een riet-definieerbaar probleem is vertrouw ik het toch niet helemaal.
Tips?

Met vriendelijke groet, Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: ShowStarter

Bericht door Cuno Wegman » wo 20 sep 2017, 23:08

Hallo Henk,
Henk Butink schreef: Kan tijdens een presentatie direct naar "toon het programma" gestapt worden?
Ja, dat is mogelijk vanaf versie 1.0.1.13 (huidige versie is 1.0.1.14).
Dit staan in de handleiding beschreven onder "Alternatief gebruik 2", pagina 7.
Dit is mogelijk via een bat-bestand of door de extensie .ssi te koppelen aan ShowStarter.
Henk Butink schreef: Bij de eerste test van de ShowStarter werkten de remote-links niet dus geen directe stappen naar een ander deel van de show.
ShowStarter doet feitelijk hetzelfde als wanner je in de Verkenner dubbelklikt op een show: tegen Windows zeggen dat de show gestart moet worden.
Als je tussen het klikken in ShowStarter en het zichtbaar worden van de show met de muis klikt, is het mogeljk dat de show niet volledig in de voorgrond staat (niet de focus van Windows heeft). Dan komen toetsenbordaanslagen niet bij de show terecht. Dat is geen gevolg van ShowStarter zelf, maar ik heb intussen wel een paar extra maatregelen in het programma opgenomen om dit risico te minimaliseren (zichtbare terugmelding door muisaanwijzer te verandern na starten van een show).
De kans op dit verschijnsel is vooral aanwezig als je binnen ShowStarter gekozen hebt voor het starten van shows met een enkele muisklik en toch dubbelklikt: de tweede klik kan er dan voor zorgen dat noch ShowStarter, noch de show, de toetsenbordaanslagen ontvangt.
AVé,
Cuno

Henk Butink
Berichten: 48
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 20:44

Re: ShowStarter

Bericht door Henk Butink » do 21 sep 2017, 17:48

Beste Cuno,

Dank voor je snelle en uitgebreide reactie (zoals altijd).
Een 'mea culpa' voor het niet lezen van de gebruiksaanwijzing (vanmorgen gedaan en daar het antwoord gevonden).

Over het niet starten het volgende:
Ik had bij het testen gisteravond zo nu en dan problemen.
Dank voor de tips m.b.t. dit onderwerp.

Woensdag a.s. is mijn première van het gebruik van jouw tool: De zeven werken van Gaudí die op de Wereld Erfgoedlijst staan.

Groet, Henk

Plaats reactie