VLC

Nodig of handig bij het maken van HDAV-productis
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

VLC

Bericht door Dick Fonteijn » di 26 sep 2023, 16:00

Goedemiddag,
Ik gebruik ook VLC om MP4 video af te spelen. Wat mij opvalt is, dat de eerste frames bij het afspelen altijd
een zwart beeldscherm geeft. Terwijl mijn MP4 video frame nauwkeurig met de eerste afbeelding is gemaakt.
Kan ik dat in Wings X of in VLC ergens instellen zodat direct mijn eerste afbeelding wordt getoond.
Ik hoor graag van iemand.
Met vriendelijke groeten, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: VLC

Bericht door Cuno Wegman » di 26 sep 2023, 21:19

Hallo Dick,
Door "kan ik dat in Wings X [...] instellen" denk ik dat je het hebt over video's die je met Wings X hebt gemaakt. Daar kun je, en hoef je, niets in te stellen. Als het eerste frame van de uitvoer beeldinhoud bevat, dan heeft de video dat ook.
Dat kun je eenvoudig controleren door de geëxporteerde video weer in een tijdlijn op te nemen en de video dan te laten starten over een foto heen: er is geen zwart tussenframe zichtbaar.

Ik denk dat het verschijnsel van het tijdelijk zwarte beeld een logisch gevolg is van de werking van videospelers, zoals VLC (en [alle] andere spelers): bij het starten wordt eerst de speler in het geheugen geladen, die start met het maken van een (leeg) venster, opent het videobestand en gaat deze decoderen en weergeven. En dat openen, inlezen en decoderen van het eeste frame kost even tijd: gevolg is een (kort) zwart beeld.

Dit vermoeden is bij mij versterkt door een kleine test: VLC openen (zonder bestand, dan verschijnt alleen een venster met lege playlist), dan met slepen enkele video's aan de playlist toevoegen (die allemaal met een gevuld eerste frame beginnen). Door dubbelklikken op het eeste bestand word de player "echt" gestart. Gevolg: even zwart beeld, dan het eerste frame. Met een druk op toets 'N' wordt de volgende video gestart. En zie: geen zwart tussenbeeld. Blijkbaar wordt het laatste frame van de lopende video in de beeldbuffer gehouden, en daarna gelijk vervangen door het eerste frame van de volgende video.
Er worden dus geen (niet bestande) zwarte frames uit de video gegenereerd.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: VLC

Bericht door Dick Fonteijn » wo 27 sep 2023, 19:22

Hallo Cuno,

Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg.
Helaas moet ik andere perfecte oplossing zoeken.
Ik had ook al ondervonden dat de video aan het einde geen zwart beeld gaf.
Met groet, Dick Fonteijn

Plaats reactie