Showstarter

Nodig of handig bij het maken van HDAV-productis
Plaats reactie
Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Showstarter

Bericht door Dick Fonteijn » wo 27 sep 2023, 19:34

Goedenavond,
Voor een presentatie in een zaal gebruik het presentatiemodel van Showstarter.
Voor de presentatie en in de pauze en aan het einde speel ik een hoeveelheid muziek af.
Dat doe ik door in Showstarter de audiobestanden in te voeren. Als het presentatiemodel
in beeld is, klik ik op een van de audiobestanden en de muziek speelt af.
Echter elke keer komt dan het venster (geminimaliseerd) van de Windows Media Player op de voorgrond van het beeldscherm. Dat wil ik niet. Nu kan ik dat door een muisklik weg klikken. Ik wil graag hebben dat het venster zich
automatisch verbergt. Ik heb ook geen vinkje staan bij de instellingen "Media Player altijd op de voorgrond weergeven".
Is er een manier om dat het venster niet meer op de voorgrond te laten verschijnen?
Met vriendelijke groeten, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Showstarter

Bericht door Cuno Wegman » wo 27 sep 2023, 21:49

Hallo Dick,
Windows Media Player vind ik persoonlijk een van de minst aantrekkelijke manieren om media af te spelen, mede omdat ht gedrag en uiterlijk nagenoeg niet te sturen zijn.

Voor jouw probleem zie ik verschillende oplossingsmogelijkheden:

- je kunt het gong-geluid in een ShowStarter-project vervangen door een ander muziekstuk. Dat is dan te starten met de
G-toets, of de opdracht @gong. Nadelen daarvan zijn: voor de gong van ShowStarter moet je dan Shift+G gebruiken, het bestand moet een wav-bestand zijn, en je kunt maar één muziekbestand per ShowStarter-project gebruiken. Dat probleem is dan te verhelpen door meedere ShowStarter-projecten elkaar te laten openen.

- je kunt ook gebruik maken van een audio-player die geen uiterlijk heeft. Daarvan zijn er meerdere (maar niet echt veel). Testen met Stealth Player (https://sourceforge.net/projects/stealthplayer/, uitpakken is voldoende, geen setup nodig) en MesonPlayer (https://sourceforge.net/projects/mesonplayer/, meer mogelijkheden, maar wel setup nodig) hebben beide bij mij het door jou gewenste resultaat opgeleverd. Je moet dan in het veld Bestand verwijzen naar de exe van de player, en in het veld Opties het volledige pad opnemen van het muziekbestand. Maar die methode ken je volgens mij al wel.

Voor een heel andere oplossing is nog een beetje geduld nodig: binnenkort komt de eerste versie van het grote broertje (of zusje) van ShowStarter beschikbaar: ShowMaster. Dan krijg je binnen een project de beschikking over een onbeperkt aantal pagina's, met per pagina een onbeperkt aantal series, elke pagina op te maken met teksten, afbeeldingen en kleurvlakken (die allemaal decoratief kunnen zijn, of een serie kunnen starten), elke tekst kan daarbij een eigen opmaak hebben...
EN... voorzien van interne players voor afbeeldingen en audiobestanden (wav, mp3, flac). Als je interesse hebt, zet ik je op de lijst voor de eerste public beta.

Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Showstarter

Bericht door Dick Fonteijn » zo 01 okt 2023, 16:27

Cuno, bedankt voor de uitgebreide beschrijving.
Helaas geeft het bij mij in Showstarter niet het gewenste resultaat.
Stealth Player werkt bij mij niet.
Meson Player werkt wel, alleen elk wav bestand wordt afgespeeld in een loop.
Ik heb van alles geprobeerd, maar het lukt me niet een enkel wav bestand af te spelen.
Tevens komt bij en na het afspelen een venstertje van MesonPlayer heel eventjes in beeld.
De methode die jij beschrijft met de exe in het veld Bestand en het muziekbestand in het veld Opties lukt me ook niet in Showstarter. Ik ken de methode, want die heb regelmatig toegepast in Wings Platinum.
Ik heb gewoon het muziekbestand in veld bestand gezet en via eigenschappen van het wav bestand openen met Meson Player aangepast. Dus wav bestand speelt wel af, maar altijd in een loop.

Het gong-geluid omzetten naar een muziekbestand heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar lijkt me ook geen oplossing.

Mooi, dat je met een uitgebreider programma Showmaster bezig bent. Ik heb daar wel interesse in.
Zet mij maar op de lijst voor de eerste public Beta.

Groetjes, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Showstarter

Bericht door Cuno Wegman » wo 04 okt 2023, 23:28

Hallo Dick,
Jammer dat de genoemde programma's niet het gewenste resultaat opleveren.
Misschien dat ik die mogelijkheid nog een keer in ShowStarter ga inbouwen.
Maar ik heb intussen wel een andere oplosisng gemaakt: een command-line audioplayer, die geheel zonder 'uiterlijk' kan werken.
Het is een klein programma ('VerborgenSpeler.exe', plus een paar dll-bestanden) dat eenvoudig kan worden aangeroepen, met één of meer bestanden:
VerborgenSpeler.exe <muziekbestand> [<muziekbestand> ...]

Omdat Windows voor commando's altijd een command-venster opent, is dat op zich nog geen verborgen weergave.
Daarvoor meot je een snelkoppeling naar de exe maken, en binnen de snelkoppeling kiezen voor Uitvoeren - Geminimaliseerd.

In ShowStarter moet je dan in het veld Bestand de snelkoppeling als opdracht opnemen (echt zelf handmatig de volledige locatie met pad én enxtensie invullen, als je de snelkoppeling selecteert met de "open"-opdracht, wordt de snelkoppeling door Windows automatisch vervangen door het programma binnen de snelkoppeling, en dat is in dit geval niet gewenst), bijvoorbeeld
c:\ProgramData\VerborgenSpeler\VerborgenSpeler.exe - Snelkoppeling.lnk
En bij het veld Opties moet het volledige pad van het muziekbestand staan. Als er spaties in de naam voorkomen, moet deze tussen aanhalingstekens staan:
"i:\voorbeeldproject\bell clear.wav"
Bij gebruik van meerdere bestanden, moeten deze door een spatie gescheiden worden:
"i:\voorbeeldproject\bell.wav" "i:\voorbeeldproject\muziek tijdens pauze.mp3"

Bruikbare geluidsbestanden zijn wav, mp3, flac en ogg.

En dan het belangrijkste: de link naar het programma: https://cuno.stackstorage.com/s/VerborgenSpeler
In de zip zitten ook een bat-bestand en twee snelkoppelingen. Die gaan uit van installatie in de map C:\ProgramData, zoals hierboven ook in het voorbeeld is gebruikt. Als je het programma in een andere map gebruikt, zul je zelf een nieuwe snelkopeling moeten maken die naar de juiste locatie verwijst.

Nog een 'waarschuwing' voor de volledigheid: als het programma gestart is, maar niet zichtbaar, is het alleen af te breken door via de taakbalk het command-venster waarin het programma draat te openen en op de toets 'q' te drukken (of afbreken via taakbeheer).
Als er meerdere betanden zijn opgegeven, dan schakelt toets 'n' door naar het volgende nummer (als het programma de invoerfocus heeft, dus alleen binnen het geopende command-venster).
Bij het kaal starten van VerborgenSpeler binnen een command-venster meldt het programma dat geen muziekbestand is opgegeven en toont de syntax van het programma.

Ik hoop dat je hiermee het gewenste resultaat kunt bereiken.
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Showstarter

Bericht door Dick Fonteijn » vr 06 okt 2023, 15:08

Cuno, bedankt voor deze interessante oplossing. Ik ga het zeker uitproberen. Echter, ik heb ook niet stilgezeten.
Ik ben verder gaan uitzoeken of er met Windows MediaPlayer toch nog niet meer mogelijkheden zijn.
En dat is tot nu toe bijna helemaal gelukt. Ik heb het volgende gedaan.
Als eerste de taakbalk via Persoonlijke Instellingen “Taakbalk automatische verbergen in Bureaubladmodus” aangepast. Vervolgens in venster van Windows Mediaplayer bij item “Beeld” het stipje bij “Bibliotheekmodus” verplaatst naar “Weergave”. Dan het venster minimaliseren en verplaatsen naar rechtsonder in het beeldscherm zover dat er bijna of helemaal geen streepje van het venster meer is te zien. Mocht er toch een streepje van het venster te zien blijven dan het venster nog meer verkleinen met de muispijl.
Het afspelen van het wav bestand doe ik met de door jouw geprogrammeerde standaardtoesten uit de knop “Toetsen”.
Bij gebruik van een standaardtoets licht een klein streepje van het venster Windows Media Player op, maar dat is bijna
niet te zien.
De muziek pauzeren doe ik met Ctrl+P. De muziek stoppen met Ctrl+S.
Bovenstaande werkwijze bevalt me wel.

Groetjes, Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Showstarter

Bericht door Cuno Wegman » ma 16 okt 2023, 22:26

Hallo Dick,

Ik heb ook nog maar even een andere oplossing gemaakt, omdat ik toch wat herstelwerk aan ShowStarter 'op de plank' had liggen.
ShowStarter kan nu zelf audiobestanden afspelen, zonder vreemde zaken in beeld (interne player). Dit kan met wav, mp3 en flac.
Voor de bediening tjdens het (onzichtbare) afspelen heb ik vooralsnog aangesloten bij de toetsen die jij noemde: Ctrl+P voor pauze, en Ctrl+S voor stop.
De weergave is nog wel beperkt tot 1 bestand per opdracht. Dus voor een lange pauze heb je een langer muziekstuk nodig.
Weergeven in een loop/lus en weergeven van een lijst van bestanden staan op de to-do-lijst.
AVé,
Cuno

Dick Fonteijn
Berichten: 33
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:16

Re: Showstarter

Bericht door Dick Fonteijn » wo 18 okt 2023, 19:27

Cuno, het werkt. Ik zie geen venster meer van een mediaspeler. Top.
Dit is wat ik wenste. Bedankt.
Helaas werkt bij mij de door mij benoemde Ctrl+P niet. Ctrl+S wel.
Als ik Ctrl+P gebruik, krijg ik een streepje te zien onder de tekst van de titels,
maar de audio pauzeert niet. Dit verschijnsel heb ik ook gezien bij het gebruik van MesonPlayer,
alleen daar werkte Crtl+P af en toe wel.
Ik weet niet hoe dit komt, jij misschien?
Groetjes Dick Fonteijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Showstarter

Bericht door Cuno Wegman » do 19 okt 2023, 07:44

Hallo Dick,

Dank voor de terugmelding.
Tijdens de ontwikkeling van deze nieuwe mogelijkheid hebben 'P" (selecteer vorige serie, 'previous') en 'Ctrl+P' (pauze)elkaar even in de weg gezeten. Ik dacht dat ik het volledig opgelost had. Maar één tikfout zorde ervoor dat Pauze niet meer bereikbaar was.
Is opgelost in de versie die nu op mijn website staat. Omdat het zo'n heel kleine correctie is, zo snel na de release, zijn alleen het build-nummer en de release-datum verhoogd, het versienummer gelijk gebleven.
Dus even opnieuw downloaden, dan is ook dat probleem verholpen.

Voor het probleem met de MesonPlayer vermoed ik dat het komt doordat die player zich in de taakbalk verstopt en zo veel mogelijk op de achtergrond probeert te blijven. Dan kan het zijn dat de toetsaanslag al door een ander programma is verwerkt (al dan niet met een actie tot gevolg).
Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Plaats reactie