Advies hardware

HDAV-projectoren en andere apparatuur en techniek voor het maken en vertonen van HDAV-producties
Plaats reactie
Marco Ising
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 15:13

Advies hardware

Bericht door Marco Ising » ma 27 dec 2021, 17:06

Goedemiddag,
Mijn PC van een jaar of 6 oud is nog prima geschikt voor het maken van AV shows met Wings. Alleen mijn fotobestanden worden dusdanig groot, samen met de meer geavanceerde fotoprogamma's, dat een update van mijn PC wenselijk is.
Wat is vandaag de dag het advies mbt grafische kaarten, Radeon of Geforce? En wat betreft processor, Intel of AMD?
Greetz. Marco

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Advies hardware

Bericht door Cuno Wegman » ma 27 dec 2021, 22:26

Hoi Marco,
meer geavanceerde fotoprogamma's
Het assortiment aan programma's dat aan deze beschrijving kan voldoen wordt steeds groter (of de toegevoegde waarde daarmee ook omhoog gaat, staat daar vermoedelijk los van).
Sommige programma's maken gebruik van de GPU (de Graphical Processing Unit, de processor van de grafische kaart), zoals Topaz Labs (en ik meen Adobe ook steeds meer). Maar andere helemaal niet (zoals Luminar).
Maar als dit ook de computer gaat worden voor AV-programmering, dan is de grafische kaart natuurlijk wel weer belangrijker.

BIj programma's als Lightroom is het aantal processorkernen zeer belangrijk, vooral tijdens het importeren en exporteren van grotere groepen bestanden.
In basis lijken Intel en AMD elkaar steeds meer te benaderen. Zelf heb ik een jaar geleden gekozen voor een Intel-processor (i9-10850K, 10 fysieke kernen, 20 logische kernen), omdat die kwa prijs en prestatie per kern goed uit diverse prestatievergelijkingen naar boven kwam. Dat is generatie 10, intussen zijn 11 en 12 leverbaar.
De geheugengroott in deze pc (eigenlijk vooral voor Wings en fofobewerking) is 32 GB.
Een paar grote harde schijven (6 en 8 TB) voor grote opslag en foto- en muziekarchief. Twee snelle SSD's (M.2, PCIe) voor Windows/programmatuur (C:-schijf) en vooral de catalogus en previews van Lightroom. Die gebruik ik ook als ik aan een WIngs-project werk.
Grafische kaarten waren toen schaars, en ik heb mijn nVidia GTX 1070Ti behouden.
Hier zijn 3 monitoren op aangesloten:
- het hoofdcherm, 4K, 43 inch
- XP-pen tekentablet met ingebouwde monitor (full-HD, 22 inch)
- en de JVC-beamer (full-HD)
Voor Wings worden kaarten van nVidia aanbevolen, maar of de fotobewerkingsprogramma's ook een voorkeur hebben, zou je bij de technische specs van die programma's moeten bekijken.
Bij nVidia zijn de kaarten met ...70 aan het einde van het nummer de betere, zeker voor Wings e.d. Maar dat zijn ook de duurste uitvoeringen. Dan kan de ...60-uitvoering zeker ook in aanmerking komen.

Hopelijk kun je met deze informatie verder komen.

Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Marco Ising
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 15:13

Re: Advies hardware

Bericht door Marco Ising » di 28 dec 2021, 10:09

Hoi Cuno, Dank voor je zeer uitgebreide antwoord. Daar kan ik zeker veel mee. Voor de volledigheid, ik werk met Affnity en ON1. Heb een trial gedownload van DXO photolabs. Op het forum van Affinity: "if you were buying one today, I would recommend an NVIDIA card, purely because of the AMD OpenCL driver bug which has led us to disable hardware acceleration for the most recent AMD cards in the 1.9.1 patch. Hopefully we can work with AMD to get it sorted, or we can perhaps find a way to work around it, but I can't say how long that might take." ON1 meldt:"OpenGL 4.2 compatible video card with 2+ GB dedicated VRAM, 1920x1080 resolution (at 100% scale factor)" DXO: "Recommended system configuration:
Intel® Core™ i7 4th generation or better, or AMD Ryzen™
16 GB RAM
6 GB available disk space
Windows® 10 version 2004 or later
NVIDIA GTX™ 1060, AMD Radeon™ RX 5500 or better with latest drivers"
Voor mij is het meest belangrijk dat ik snel door mijn fotodatabase kan lopen. Hoor graag van je. Marco

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Advies hardware

Bericht door Cuno Wegman » di 28 dec 2021, 13:04

Hoi Marco,

Dan denk ik dat je zowel met een actuele INtel i7 of i9, of een AMD Ryzen 7 of 9, gecombineerd met een nVidia 1660 (of hoger) een uitstekende basis zult hebben.
De multi-core helpt bij On1 vooral bij het bladeren door bestanden (parallel decoderen van (RAW-)bestanden) en de GPU helpt beide programma's bij bewerkingen, lagen en AI.
Snelle schijven en voldoende geheugen ronden het systeem dan af.

Groet,
Cuno
AVé,
Cuno

Marco Ising
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 05 okt 2014, 15:13

Re: Advies hardware

Bericht door Marco Ising » di 28 dec 2021, 19:30

Hallo Cuno, super, ik zat je eerdere antwoord door te lezen en de tip mbt dubbele SSD neem ik zeker ook mee. Thanks, Marco

Plaats reactie