intel graphics 530 vs geforce 940m

HDAV-projectoren en andere apparatuur en techniek voor het maken en vertonen van HDAV-producties
Plaats reactie
Tom van Hell
Berichten: 47
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

intel graphics 530 vs geforce 940m

Bericht door Tom van Hell » wo 20 apr 2016, 11:37

Hallo
Ik ben nog een beetje nieuw met Wings en heb sinds kort een laptop waarvan ik dacht dat die wel goed met WIngs overweg kan.
Nu heb ik het volgende probleempje
Ik heb een presentatie van 1920x1080 px daar in heb ik een panorama (3800 px) foto zitten die ik 16 seconden van links naar rechts laat gaan.
Gebruik ik de Intelkaart dan heb ik mooi beeld maar gebruik ik de Geforce dan vertoond het beeld heel veel rimpelingen.
Terwijl de frontbus toch ruim 700 mhz hoger ligt dan van de intel.
Waarschijnlijk heb ik dan toch een te slechte laptop voor Wings gekocht of vergeet ergens iets?
"Processor Intel(R) Core(TM) i5-6300HQ CPU @ 2.30GHz, 2301 MHz, 4 core('s), 4 logische processor(s)"

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: intel graphics 530 vs geforce 940m

Bericht door Cuno Wegman » wo 27 apr 2016, 16:40

Hallo Tom,

Op internet is veel informatie te vinden over de prestaties van grafische chips en grafische kaarten.
Een site die veel testen uitvoert, prestaties meet en deze publiceert is PassMark (http://www.videocardbenchmark.net).
Daarmee kun je voordat je een computer koopt al een indicatie krijgen van de toepasbaarheid.

Volgens hun waardering is de Intel Graphics 530 iets sneller/krachtiger dan de nVidia Geforce 940M (een score van 968 versus 904). De prestaties zijn uiteraard ook afhankelijk van de instellingen van de afzonderlijke kaarten (waaronder het beschikbaar gestelde geheugen en de werkelijke interne snelheid).
Wings Platinum bevat vanaf versie 5 punt nogwat een optimalisatie voor gebruik met de ingebouwde Intel grafische chips (waaronder maximaliseren van het beschikbare geheugen). Daarnaast zijn er binnen WP ook nog instellingen die bepalen hoeveel geheugen van de grafische kaart gebruikt mag/zal worden voor afbeeldingen.

Even ter vergelijking: de grafische kaarten die ik de afgelopen jaren geadviseerd en ingebouwd heb in "desktop"computers voor gebruik met WP hebben een prestatie-index die factoren hoger ligt:
AMD HD6970 (een kaart uit 2012): 3472;
nVidia Geforce 980 (een kaart uit 2014): 9761.

Conclusie: ik vrees dat de grafische kaart geen echte bijdrage levert aan de WP-geschiktheid van de laptop.
AVé,
Cuno

Tom van Hell
Berichten: 47
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: intel graphics 530 vs geforce 940m

Bericht door Tom van Hell » vr 29 apr 2016, 21:15

Uiteindelijk valt het mee de videokaart laat de bewegende beelden scherper zien dan de intel
De foto waar ik in eerste instantie van schrok bevatten heel veel lijnen van betonstaal bouwstenen pijpen ed
dat is kennelijk een foto die veel meer rekenkracht vraagt dan de andere afbeeldingen die ik gebruik.
Wel gek dat BTO dan de grafische kaart inbouwt als die eigenlijk overbodig is.

Kan je in WP nog toewijzen hoeveel geheugen die mag gebruiken voor afbeeldingen? of pakt die gewoon alles wat kan.

mvg Tom

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: intel graphics 530 vs geforce 940m

Bericht door Cuno Wegman » vr 29 apr 2016, 22:11

Hallo Tom,

Onder Extra - Opties - Projectopties - Uitvoer kun je, voor elke show afzonderlijk, aangeven welk deel van het grafische geheugen door WP gebruikt mag worden voor afbeeldingen.

Pan- en zoombewegingen in afbeeldingen die scherpe/contrasterende details en/of lijnen bevatten zijn zeer bevattelijk voor wat jij "rimpelingen" noemt. Paradoxaal genoeg is dat verschijnsel bij betere videokaarten eerder zichtbaar dan bij mindere kaarten.
AVé,
Cuno

Plaats reactie