foute videokaart?

HDAV-projectoren en andere apparatuur en techniek voor het maken en vertonen van HDAV-producties
Plaats reactie
Ite Boersma
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:26

foute videokaart?

Bericht door Ite Boersma » di 12 feb 2019, 12:13

Ik heb 4 maand geleden een nieuwe pc aangeschaft, Processor is Intel Core i9 7900X 3,3GHz , moederbord: standaard met MSI X299 Raider, ATX, 8x DDR4, videokaart: Nvidia Geforce GTX 1060 3GB PCI-e en 600 WAtt voeding.
Als ik een show wil vertonen met de beamer, Canon Wux 6000, welke verbonden is met een 7 meter lange HDMI kabel, aangesloten op de pc doormiddel van een HDMI splitter, tweede gebruiker is de monitor, dan krijg ik na het starten van de show met een stukje film er in op het scherm de reactie geen bron aangesloten, na een momentje loopt de show weer verder zonder problemen, ook als er weer een filmfragment komt.
Het probleem komt ook voor als ik foto's van ongeveer 50 MB in het nikon software View nx i als een diashow de foto's wil bekijken dan valt bij ieder beeldwisseling de verbinding weg met de beamer.
Kan dit komen doordat de gebruikte videokaart niet geschikt is, en wat is eventueel een oplossing voor dit probleem.

Vriendelijke groet Ite

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: foute videokaart?

Bericht door Jan Roeleveld » di 12 feb 2019, 15:53

Ite,

Dat probleem heb ik ook gehad en het ligt aan de eigenwijsheid van de HDMI-overdracht.
Koop een koppelstuk/adapter van HDMI naar DVI en sluit die aan op de DVI-ingang van de beamer.
Kies dan bij input op de beamer voor Digital PC en voor 99,9% zeker dat het probleem dan is opgelost.
https://www.onlinekabelshop.nl/dvi-m-hd ... jLEALw_wcB
Succes..!

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: foute videokaart?

Bericht door Cuno Wegman » wo 13 feb 2019, 08:41

Hallo Ite,

Als aanvulling op het antwoord van Jan: zet in de opties van de beamer ook het tonen van meldingen uit.

En ik wijs met nadruk op hetgeen Jan schrijft: "kies bij input". Dat moet een echte keuze zijn door de gebruiker zijn, niet de beamer zelf laten kiezen.

Dit probleem ontstaat doordat de videokaart intern omschakelt tussen twee verschillend vormen van weergave. Daardoor krijgt de beamer heel even geen beeld (dat zijn soms maar een of twee frames) en denkt dan dat de pc geen beeld meer stuurt en gaat op zoek naar een andere bron. De bron wordt wel weer (snel) gevonden, maar de beamer moet dan wel weer opnieuw synchroniseren met de grafische kaart.
Gevolg: tijdelijk geen beeld.
AVé,
Cuno

Ite Boersma
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:26

Re: foute videokaart?

Bericht door Ite Boersma » wo 13 feb 2019, 09:23

Hallo Jan en Cuno,

Bedankt voor jullie reactie's, ik zal de instructies uitvoeren, maar nu moet ik twee verlopen kopen, 1x hdmi naar dvi en 1x dvi naar hdmi, ik heb namelijk beide ingangen in gebruik, hdmi voor de pc en dvi voor de ziggo mediabox, wij kijken tv via de beamer. Ik selecteer dus ook altijd de bron in de beamer.
Alleen ik begrijp niet hoe dit komt, met mijn vorige pc kwam dit euvel niet voor, daar zat een Asus Matrix video kaart in.
Als het lukt dan laat ik het nog wel weten op dit forum.

vriendelijke groeten, Ite

Ite Boersma
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:26

Re: foute videokaart?

Bericht door Ite Boersma » wo 13 feb 2019, 17:04

Hallo Jan en Cuno,
Het is gelukt, het werkt nu weer goed zonder een verloop te moeten kopen, op de aansluiting van de ziggo mediabox naar de beamer zat al een verloop, dus gewoon even van kabels verwisselen.
Groet, Ite

Plaats reactie