Schakelaar sturen vanuit Wings 7

Plaats reactie
Ton de Bruijn
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 19:04

Schakelaar sturen vanuit Wings 7

Bericht door Ton de Bruijn » ma 04 okt 2021, 23:09

Gewaardeerd forum,

Al heel lang gebruik ik mijn Stumpfl Event Control Pro voor het schakelen van verlichting via dimmers. Voor het op afstand besturen heb ik in eigen beheer aangepaste zend- en ontvangapparatuur gemaakt. Zeer kortgeleden heb ik een upgrade naar Wings 7 gerealiseerd en kom ik tot de ontdekking dat ik de Event Control niet meer kan aansturen. Ik weet dat er IO boxen verkrijgbaar zijn om aan te sturen maar die vallen ruim buiten het budget dat ik voor deze eenvoudige draadloze lampensturing wil besteden.
Mijn vraag: weet iemand hoe ik vanuit Wings 7 twee schakelaars kan bedienen op eenvoudige wijze?
Ik ben zelf al aan het experimenteren om via het geluidskanaal een schakelaar te activeren, maar dat lukt (nog) niet op een betrouwbare manier.
Graag zou ik suggesties voor een oplossing ontvangen.

Met vriendelijke groet
Ton de Bruijn

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schakelaar sturen vanuit Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » wo 06 okt 2021, 10:11

Hallo Ton,

Als ik kijk naar de aanstuurmogelijkheden die Wings 7 biedt, dan komen verschillende mogelijkheden in aanmerking:
1 - een DMX-module (vereist ook DMX-schakelaars of DMX-dimmer);
2 - een RS232-relais-module/kaart/board;
3 - met een Arduino of vergelijkbare controller (via RS232-verbinding aan de computer) de schaklaars of lampen aansturen.

1 en 2 vereisen alleen aansturing vanuit Wings. Bij 3 is ook programmering van de Arduino nodig. Maar daarmee zijn wel veel meer mogelijkheden tot besturing beschikbaar.

Hopelijk zit er een variant in deze lijst die voor jou bruikbaar is.
AVé,
Cuno

Ton de Bruijn
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 10 feb 2017, 19:04

Re: Schakelaar sturen vanuit Wings 7

Bericht door Ton de Bruijn » di 12 okt 2021, 12:08

Hallo Cuno,
Bedankt voor je antwoord. De door jou genoemde opties 1 en 2 had ik, vanwege de prijs, al laten schieten, De derde optie via Arduino spreekt mij wel aan. Ik had daar zelf nog niet aan gedacht, maar ga mij nu hierin verdiepen. Als het allemaal is gelukt zal ik dit laten weten op dit forum.
Vriendelijke groet,
Ton

Plaats reactie