Common audio spoor

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Common audio spoor

Bericht door piet bakker » zo 27 feb 2022, 21:01

Saluut

Dit is een verzoek aan de ontwerpers.

In het het huidige sprongsysteem is geen gemeenschappelijke audio spoor. Elke tijdlijn heeft een audiospoor. Het verzoek is daarover na te denken, in mijn beleving is alles software mogelijk tegenwoordig.

Groet Piet Bakker.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Common audio spoor

Bericht door Cuno Wegman » ma 28 feb 2022, 16:32

Hallo Piet,

Ik wil met alle plezier gebruikerswensen doorgeven aan de ontwikkelaar in Oosterrijk.
Maar om een duidelijk verzoek neer te leggen, moet ik wel weten wat je zou willen hebben, of eigenlijk: wat je ermee zou willen bereiken of waarvoor je het zou willen kunnen gebruiken.
Vandaar mijn verzoek: zou je deze wens kunnen toelichten.

Alvast wat extra informatie: op het gebied van tijdlijnen zitten er enkele (grote) verschillen tussen Wings 7 en Wings X. Ik denk dat dit een goede aanleiding is om hier later vandaag nog een "feitje" aan te wijden.
AVé,
Cuno

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: Common audio spoor

Bericht door piet bakker » di 01 mar 2022, 09:14

Cuno,

Wat ik er mee zou willen bereiken is één audio track voor de verschillende tijdlijnen. Ik heb die vraag al eens eerder gesteld voor de pro 7 versie, het antwoord was "elke tijdlijn krijgt z'n eigen audio spoor" Het is voor mij ondoenlijk dat zonder onderbreking te synchroniseren. Voor de rust van de presentatie vind ik het een must.

Cuno, je doet mij er plezier mee.

Groet Piet Bakker.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Common audio spoor

Bericht door Cuno Wegman » di 01 mar 2022, 23:08

Hallo Piet,

Ik heb jouw eerdere bijdrage/vraag over dit onderwerp (is al weer van een paar jaar geleden) er nog even bijgezocht.

Mijn interpretatie van jouw vraag van toen (corrigeer me als ik het niet goed of niet volledig zie):
je wilt de mogelijkheid hebben om zonder hoorbare en zichtbare overgangen te kunnen wisselen tussen tijdlijnen.

Met de huidige Wings 7 is dat niet mogelijk, omdat bij het wisselen tussen tijdlijnen de "oude" tijdlijn wordt stilgezet, en de "nieuwe" tijdlijn nog wakker moet worden en zelfstandig beeld en geluid start.

Binnen Wings X blijft de eerste tijdlijn gewoon doorlopen, en wordt de tweede zonder haperingen erbij gestart. Dan kun je rustig in de "oude" tijdlijn de muziek wegfaden, en gelijktijdig in de "nieuwe" tijdlijn de nieuwe muziek laten opkomen. Dezelfde mogelijkheden zijn er ook met het beeld.
(op dit moment nog niet met echte triggers te demonstreren, maar wel met handmatig starten van de tweede tijdlijn)

In jouw nieuwe vraagstelling heb je het over "één audiotrack voor de verschillende tijdlijnen". Dat lijkt mij een andere benadering dan bij de eerdere vraagstelling.
De nieuwe vraagstelling lijkt mij enkele nieuwe (mogelijk onoverkoombare) problemen en vragen op te roepen.
ALs je één track (geluidsspoor of tijdlijn?) wilt gebruiken voor het geluid van álle andere tijdlijnen, en dus feitelijk voor de duur van de gehele presentatie, waarom zou het niet-geluid dan in andere tijdlijnen moeten worden ondergebracht dan de audiotrack?

En hoe zou je dan (optisch en technisch) de synchroniteit tussen die bijzondere audiotrack en de overige tijdijnen (die elkaar in tijd ook nog zouden kunnen overlappen) willen weergeven, inzichtelijk maken én besturen/programmeren?

Dus ik hoop (verwacht?) dat jouw behoefte aansluit bij de eerste interpretatie, en niet zozeer bij de tweede.
Maar ik lees graag jouw reactie hierop.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: Common audio spoor

Bericht door piet bakker » wo 02 mar 2022, 23:26

We proberen het nogmaals, mijn bescheiden mening is, de zelfde vraag als een paar jaar geleden

In de huidige versie van pro 7 wissel ik zonder optische hapering tussen de tijdlijnen, Het laatste plaatje begint weer als eerste in de volgende tijdlijn, de audio laat zich niet zo makkelijk synchroniseren tijdens het wisselen. Daarom de vraag, één audio track voor al de tijdlijnen, opdat ik één muziekstuk ten gehore wil breng zonder hapering. Als elke tijdlijn een ander muziekstuk heeft, is er geen probleem.

Cuno, misschien wachten op de probeer versie, X wordt toch heel anders geconfigureerd.

Dank weer.

Piet.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Common audio spoor

Bericht door Cuno Wegman » do 17 mar 2022, 23:25

Hallo Piet,

Wings X heeft (nog?) niet de mogelijkheid om één muziekstuk te gebruiken voor de programmering door meerdere tijdlijnen heen. Ik vraag mij af of dit zal komen (of überhaupt mogelijk is) zonder de zelfstandigheid van de tijdlijnen te doorbreken.

Bij het weergeven is het gewenste resultaat wel mogelijke (met de pro-versie). Je maakt dan gebruik van 3 of meer tijdlijnen:
- tijdlijn 1 met de muziek(montage) en eventueel beeld bij de hoofdstukovergangen
- tijdlijn 2 met hoofdstuk 1, met het beeld (en eventuele geluiden die alleen binnen dit deel relevant zijn)
- tijdlijn 3 met hoofdstuk 2, met het beeld (en eventuele geluiden die alleen binnen dit deel relevant zijn)
De weergave begint in tijdlijn 1, waarin op het gewenste moment tijdljn 2 als aanvullende tijdlijn wordt gstart. Dit gaat zonder haperingen in de weergave van het beeld of geluid van tijdlijn 1.
Op een later moment wordt tijdlijn 3 als aanvullende tijdlijn gestart. Dit kan na afloop van tijdlijn 2, maar mag ook al terwijl tijldijn 2 nog loopt.
Het muziekstuk op tijdlijn 1 lbijft dus gedurende de hele presentatie gewoon doorlopen.

Als je de afzonderllijke delen van het totale muziekstuk in beeld wilt hebben tijdens het programmeren van de afzonderlijke hoofdstukken, is het het handigste als je het totale muziekstuk splitst en de afzonderlijke delen per hoofdstuk gebruikt (alleen weergeven tijdens programmeren, spoor stilschakelen als je vanuit de hoofdtijdlijn weergeeft.

Ik heb ook even een proef gedaan met het aansluitend afspelen van twee tijdlijnen (muziekstuk in tweeën geknipt, trigger aan einde van eerste deel naar positiemarker aan begin van tweede deel in andere tijdlijn). De overgang is bijna onhoorbaar (wel een beetje afhankelijk van het knippunt in de muziek). Die test was met een harde knip in de geluidsfragmenten en het starten van de tweede tijdlijn met uitschakeling van de eerste.
Een herhaling van het experiment, waarbij de tweede tijdlijn aanvullend werd gestart, en een cross-fade in de muziek gemaakt was (fade-out in tijdlijn 1, fade-in in tijdlijn 2) leverde en onhoorbare overgang op.
Dus zelfs een "mastertijdlijn" zoals tijdlijn 1 in de eerste beschrijving is niet eens meer nodig.
AVé,
Cuno

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: Common audio spoor

Bericht door piet bakker » zo 20 mar 2022, 13:31

Cuno,

Een pittig, enigszins complexe uitleg die nadere besturing vereist, echter alleen met de X versie, komt de probeer versie er, die het sprong systeem tussen de tijdlijnen mogelijk maakt, anders werken niet alle series meer, denk ik. Het wachten is op je schrijven hierover.

Verder gebruik ik de exe files frequent, al veel over geschreven, de kwaliteit is prima, ik zie geen verschil met de H.264. De PC is vernieuwd naar de laatste standaard, de NZ7 van JVC is in deze scheidsrechter.

Graag ook exe in Wings X.

Dank voor de aandacht Cuno, het doet er zeker toe.

Piet bakker.

Plaats reactie